Hollen of stilstaan?

stop

De strijd om aandacht voor borstkanker laait op, terwijl ik aan het begin sta van een volgende ronde in mijn persoonlijke strijd. Hier zal ik energie voor nodig hebben en mezelf moeten sparen, maar toch kies ik ervoor mijn stem in woord en beeld te laten zien. Ik deel mijn ervaringen als borstkankerpatiënt in woord en beeld, omdat ik walg van de beelden die mijn confronteren met het feit dat ik nooit meer zal winnen van kanker. Niet het beeld van gezonde borsten is wat mij pijn doet, maar de onnadenkendheid en het gebrek inlevingsvermogen.

Want de lachende meiden kunnen mijn verhaal niet waarderen. De foto’s die ik plaats om mijn kant van het verhaal te vertellen, worden verwijderd. De realiteit is niet grappig of sexy en er is geen plaats voor de beelden die het echte verhaal achter borstkanker vertellen.

Ik kan me erbij neerleggen en mijn energie gebruiken voor de voorbereidingen voor komende week. Ik kan ervoor kiezen mijn aandacht bij mezelf te houden, maar dan zou ik mijn idealen verloochenen. Moet mijn leven dan alleen om mijn eigen gezondheid draaien en moet ik mijn frustratie over het onbegrip loslaten, omdat het een verloren strijd lijkt?

Nee! Als ik dat zou doen, zou ik mezelf tekort doen, want ik ben een doorzetter en vecht tenslotte ook tegen de kanker, wetende dat ik die strijd ooit zal verliezen.

We hebben de handen ineen geslagen en een front gevormd. We hebben terrein gewonnen en een statement gemaakt. Door onze ervaringen te bundelen, hebben we laten zien dat we niet geholpen zijn met Mamming of welke andere tactloze actie dan ook. Misschien zullen we het nooit winnen, maar voorlopig hebben we wat kleine succesjes geboekt. De nieuwste rage is in twijfel getrokken en we hebben de kans gekregen om op onze eigen manier aandacht te vragen voor onze gevoelens en de pijn waar wij soms dagelijks mee leven. Er is nog een lange weg te gaan en vele wegen te bewandelen om Mamming een halt toe te roepen. Echt stoppen zal het nooit, maar wij kennen als geen ander het doel zonder zekere toekomst.

Toch heeft de stap die we in de afgelopen vierentwintig uur gezet hebben, mij nieuwe kracht gegeven. Een opsteker voor ons allemaal en een klein beetje hoop op verbetering in de toekomst. Als we dit in zo’n korte tijd weten te bereiken, is misschien niets onmogelijk en met die gedachten stap ik morgen waarschijnlijk een stukje sterker het ziekenhuis binnen.

Thnx voor sharing, keep liking and keep on giving:

 STOP MAMMING !

4 Reacties op “Hollen of stilstaan?

  1. Zoooo waar Femke, dit zijn wijze woorden…over hoe het echt is. Ze begrijpen er gewoon helemaal niets van! Borstenrace, tietenspel en nu dit. Walgelijk vind ik het. Sterkte aankomende week.

  2. TRUE TRUE GA ZO DOOR LIEVERD IK DOE MEE!!!!
    EN WIE HET NIET WIL ZIEN… KIJK ER DAN NIET NAAR DOMME MENSEN …HEBBEN WE HET WEL OVER MENSEN ?? IK DENK HET NIET EERLIJK GEZEGD, WANT WIE BEN JIJ OM IETS VAN EEN ANDER TE BEPALEN? EEN STRIJD OF GEVECHT TE NIET TE DOEN…ACH HEEL BLOND OF GEVERFD DEN IK!!

Geef een reactie

