Mijn wortels

opa

Om te kunnen blijven groeien, is voeding vanuit de wortels belangrijk, maar mijn wortels zijn niet meer. Ik heb slechts de herinneringen en een beperkte toegang tot het verleden. De tak naar mijn moeder is broos, maar gelukkig nog wel aanwezig. Ik zie haar ogen in die van mijn kinderen en voel haar creativiteit in mezelf. Bij mijn vader ligt dat anders. Ik werd afgeschermd voor zijn nieuwe leven en sinds zijn dood is mijn tak naar zijn verleden bruut doorgezaagd. Ik moest het doen met de beelden in mijn hoofd en wat er nog van hem op het internet te vinden was. Mijn kinderen kon ik slechts verhalen vertellen, vanuit mijn eigen herinneringen.

Deze week is daar verandering in gekomen. Ik heb bij toeval toegang gekregen tot een nieuwe bron van informatie en de kans gekregen om mijn vader een stukje beter te leren kennen. Ik kreeg een boek over zijn tijd in handen en besef daardoor plotseling weer hoe groot hij eigenlijk was. Die man die mij meenam op regenachtige zondagmiddagen, omdat hij een ontoombare passie voor muziek had. De jamsessies in de Haagse Jazzclub en optredens met zijn band. Voor mij was het gewoon en ik herinner me vooral de man die al vroeg in de ochtend zijn trompet oppakte omdat zijn liefde voor het instrument groter was dan zijn besef van tijd.

Dankzij het boek, heb ik beeldmateriaal gevonden. Ik heb mogen lezen welke rol hij speelde in zijn eigen wereldje en foto’s gezien, waarop de passie in zijn ogen te lezen staat. Nu pas herken zijn passie in de ogen van mij en die van mijn kinderen. Misschien niet op het gebied van muziek, maar wel zijn passie voor het leven.

Een nieuwe verbinding met mijn wortels ontkiemt en ik krijg de kans om verder te groeien. Ik krijg de gelegenheid om mijn herinneringen aan te vullen met feiten over zijn leven, die ik nooit heb gekend. Al die muzikanten hem een mooi afscheid hebben gegeven, hebben een rol gespeeld in zijn leven. De rol die hij zelf daarin speelde, wordt mij nu steeds duidelijker en ik hoop dat ik ooit nog de kans krijg om hem daarvoor te eren. Tot die tijd geef ik hem de eer die hem toekomt, door mijn herinneringen en nieuwe kennis met zijn kleinkinderen te delen. Ik voed ze vanuit mijn wortels en vertel ze wat een bijzondere muzikant hun opa geweest is.

Cees van den Heuvel  1944-2009

2 Reacties op “Mijn wortels

  1. …Hoe mooi verwoord weer…Wat jouw vader met zijn muziek deed, doe jij nu met woorden Femke en hij zal ongetwijfeld trots op je zijn van waaruit hij nou is. Wortels en je herkomst kennen zijn beide zó belangrijk…Ik leerde dat ook steeds meer zien en kwam via een familie-opstelling met de Oma in contact die altijd buiten de familie gehouden was, omdat mijn moeder haar buitenechtelijk kind was. Die rijkdom en stevigheid en vooral contnuïteit die ik sinds toen voel…zo weldadig. Het gevoel ergens deel vanuit te maken en dit vooral in de lijn van Oma, Dochter, Kleindochter, Achterkleindochter. Net die martrousjka’s waar het ene poppetje uit het andere komt, tot in het schijnbare oneindige. Via, via ben ik aan zo’n set poppetjes kunnen komen en heb ze hier in onze vitrinekast gezet. De lijn is gekend door mij nu, we zijn compleet en ik heb die levenslustige Oma voor altijd in mijn hart gesloten…

  2. Zo mooi weer
    en hoe waardevol is een klein stukje persoonlijke geschiedenis
    Fijn voor je om een aanvulling in je herinneringen te hebben
    Xs

Geef een reactie

