De kleuren van Oktober

herfst 2

De herfst is aangebroken. Het is de tijd van vallende blaadjes, stormachtige dagen en heel veel regen, maar het begin is zacht en de kleuren even warm als het najaarszonnetje.  Er hangt een belofte in de lucht en tegelijkertijd overschaduwen donkere wolken de hoop waar ik me deze zomer aan vastgeklampt heb.

Oktober is de maand van bewustwording, betrokkenheid, hoop, wanhoop en roze. Want oktober is de maand waarin velen zich inzetten om mensen als ik de hoop op een toekomst te geven. De betrokkenheid is hartverwarmend, maar soms ook wel overweldigend en het roept vragen op. Is roze de trend van oktober of wordt het gedragen vanwege het imago?  Is de commercie uit op winst of op een bijdrage aan de bewustwording? Hoe groot is de daadwerkelijke bijdrage en wat dragen wij bij door roze te dragen?

Voor mij is het elk jaar weer een dilemma. Ik wil zo graag hoop houden en genieten van de herfst van mijn leven. Ik wil ook anderen steunen en tegelijkertijd laten zien dat mijn leven meer kleuren kent dan alleen roze. Ik draag mijn lintje omdat ik wil stilstaan bij al mijn lotgenootjes, maar ook om te laten zien dat mijn leven niet stil staat. Ik ben blij met de steun van al die mensen die oktober kleur geven, maar ben me ook zo bewust van al die kleuren die eveneens aandacht verdienen.

Daarom doe ik ook dit jaar een oproep aan iedereen die graag een steentje wil bijdragen. Draag gerust, maar draag ook bewust!  Want voor mij is oktober dit jaar de maand dat ik zal horen of ik mijn uitzaaiingen onder controle heb en voor een ander is oktober de maand van herstel, na een zware operatie. Voor sommigen is oktober de maand van even op adem komen en voor velen is oktober een maand als alle anderen, omdat zij het hele jaar door moeten vechten voor hun leven.

Terwijl de blaadjes aan de bomen verkleuren, geniet ik van de laatste dagen van september. Zoals de herfst zijn kleurnuances brengt is het leven. Het leven is namelijk  niet zwart en ook niet wit. Er is geen goed of kwaad als het gaat om het dragen van het roze lintje. Zolang je het maar draagt vanuit je hart en met je hart. Voor mij staat roze dan ook voor alle kleuren van de regenboog die ik hoop te kunnen bewonderen als, na oktober, de donkere wolken boven mijn hoofd weer voor even zijn verdwenen.

6 Reacties op “De kleuren van Oktober

  1. Hoop van harte dat je goed nieuws krijgt in oktober! Zal voor je duimen en bij ons op het werk draagt iedereen van harte het roze lintje…xxx

Geef een reactie

