THT

tht

Veel dingen in het leven zijn beperkt houdbaar. De jeugd kunnen we niet bewaren, maar onze schoonheid blijft. De innerlijke schoonheid en die van buiten, want ouder worden mag dan rimpeltjes en grijze haren geven; we veranderen alleen aan de oppervlakte. De basis blijft het zelfde, aangevuld met een schat aan ervaringen.

Een uiterste houdbaarheidsdatum geeft geen enkele garantie. Niet in het leven en zeker niet in woord en daad. Want ook aan woorden zit een beperking. Een uitgesproken voornemen is onderhevig aan veel verschillende soorten veranderingen en beloftes zijn lang niet altijd na te leven. Ik kan geen beloftes maken omdat mijn leven beperkt houdbaar is. Ik kan wel mijn woorden vastleggen en delen met de wereld, maar ik zal nooit weten hoe lang ze nagalmen en hoe ver ze zullen reiken.

Wat ik ook kan is mijn vechtlust tonen, in de hoop dat ik daarmee mijn houdbaarheidsdatum kan beïnvloeden. Ik kan de wereld, maar vooral mijn kinderen laten zien dat ik onbeperkt blijf strijden. Want aan mijn vechtlust kleven maar weinig beperkingen.  Behalve als ik te maken krijg met indringers die de houdbaarheid van mijn gezin in gevaar brengen. Beloftes die gemaakt worden door iemand die tot nu toe alleen maar gif heeft toegevoegd aan het recept dat ik al tijden succesvol toepas om mijn strijdlust te bewaren.

Ik weet dat deze beloftes niks waard zijn en zeer beperkt houdbaar. Ik weet dat deze beloftes misschien wel minder waard zijn dan mijn eigen houdbaarheidsdatum en toch zijn er mensen die vinden dat ik moet experimenteren om uit te zoeken of het een verbetering oplevert. Het is niet altijd gemakkelijk om mijn vechtlust vers te houden. Een belofte kan een impuls zijn, maar evengoed de moed in mijn schoenen doen zakken. Als de belofte niks waard is, kan ik alleen maar strijdvaardig reageren en de belofte doen mijn strijd tegen het onrecht niet op te geven, zolang ikzelf nog houdbaar ben.

Ik zal de ouderdom niet bereiken. Ik zal nooit rimpels kunnen tellen of grijze haren krijgen. Ik mag al blij zijn als ik mijn kinderen kan zien opgroeien tot ze de fase van hun beginnende volwassenheid bereiken. Toch hou ik wel de hoop. Hoop op een verlenging van mijn houdbaarheid en een kans om mijn kinderen te beschermen tegen onnodig verdriet. Dit is een wens en geen belofte. Want ik doe namelijk alleen maar beloftes die ik na kan komen…

8 Reacties op “THT

  1. Innerlijke schoonheid aan de buitenkant is goed. Maar de mens heeft ook een innerlijke dat goed schoon er uit hoort te zijn. Dit kan alleen als men God/Jezus in je hart/ziel toe laat. Want de mens zonder dit is het hart en ziel niet schoon. Patricia

      • Wat kan jij dat mooi verwoorden, in mijn hoofd kan ik dat ook maar op papier dat is andere koek! Schrijf je nog een boek? Kun je de columns van de mijn geheim niet bundelen ik zal ze zo graag willen… want elke week leer ik weer en heel veel met mij !

  2. Lieve Femke,
    Je laat je woorden ontegenzeggelijk na en je grootste belofte om lief te hebben zal zelfs -ver nadat je er zelf niet meer bent- ongetwijfeld nog decennia-lang in de harten van je kinderen blijven nagalmen…De gave om lief te hebben eindigt namelijk niet met de dood; eigenlijk komt zij dan pas goed tot haar recht, ontdaan van alle franje en banale dingen die ons zozeer op het verkeerde been kunnen zetten…Houd moed!
    Liefs ❤

  3. Ik ben er stil van.

    Ik snap het ook niet. En zou willen dat ik het voor je kon veranderen. Zorgen dat die persoon niet de gelegenheid heeft zijn gif rond te strooien. Machteloosheid is een verlammend iets.
    Maar ik ben het met Betty eens wat betreft het lief hebben jouw liefde heeft een houdbaarheid die veel langer mee gaat
    Dikke knuffel.

  4. Och Femke,
    Allemaal dingen waar jij je helemaal niet mee bezig zou moeten hoeven houden of druk over zou moeten maken. Wat een extra zware ballast krijg je over je heen.
    Blijven ademhalen en van je af laten glijden is zo makkelijk gezegd en nog makkelijker gedacht. Ik voel en snap wat je zegt. Belangrijkste is je kinderen je liefde te laten voelen tot op hun botten en tot in het diepste van hun wezen. Dat wordt hun herinnering en die liefde dragen ze hun leven lang mee ❤
    Liefs Margriet

Geef een reactie

