Controle

controle

 

 

Het is nog ver weg en dichtbij tegelijk. Het is confronterend, maar onvermijdelijk en brengt keuzes die we het liefst ver vooruit schuiven. Wie wil er nu praten over de eindbestemming en nadenken over hoe we deze bestemming willen bereiken? Angst voor de dood kan verlammend werken, maar de ontkenning ervan heeft in mijn leven veel verdriet gebracht. Laatste wensen te laat uitgesproken en niet meer uitvoerbaar, omdat de ontkenning te lang stand hield.

Vandaag heb ik het taboe doorbroken en mijn wensen op papier gezet. Ik heb afspraken gemaakt en de mogelijkheden besproken. Niet omdat ik denk dat mijn einde snel komt, maar om de regie en controle te behouden, zodat ik mijn nabestaanden kan behoeden voor onnodig extra verdriet.

Ik wil geen lang sterfbed met geliefden die bij elke ademhaling hun adem in moeten houden omdat het mijn laatste kan zijn. Ik wil zelf het moment van afscheid kunnen bepalen, zonder pijn en bij mijn volle bewustzijn. Mijn thuis moet het thuis van mijn gezin blijven, zonder dat ze geconfronteerd worden met mijn dood. De herinnering aan mijn laatste dagen, mag niet geassocieerd worden met het ziekenhuis en ik wil tot het einde mijn eigen ding kunnen blijven doen.

Om deze wensen te realiseren, kan ik nu handelen. Dat is confronterend, maar brengt niet het verdriet dat ik verwacht had. Het brengt eerder verlossing, omdat mijn vragen beantwoord worden en ik het gevoel heb wat voor mijn gezin te kunnen doen om hun verdriet te verzachten.

Zij moeten straks verder en ik kan niet voorkomen dat ze de pijn zullen voelen van de leegte die ik achterlaat. Tot die tijd kan ik ze geluk geven en hopen dat mijn verklaring onder een dikke laag stof in de kast blijft liggen. Want met mijn keuzes wil ik het lot niet tarten, maar juist voorkomen dat het lot mijn omgeving in onzekerheid achterlaat. Ik heb misschien geen controle over de dood, maar ik laat de dood mijn leven zeker niet controleren!

 

Een Reactie op “Controle

Geef een reactie

