Rekbaarheid

luchtbel

Leven in onzekerheid, is als leven in een luchtbel. Zo heb ik het vaker beschreven, maar ik begin me steeds meer af te vragen hoe rekbaar die luchtbel is en hoe ik me staande kan houden, als ik me buiten de bescherming van het luchtledige begeef. Het streven naar de eindstreep van mijn traject is niet meer wat het eerder was, omdat niemand mij kan vertellen hoe lang de resultaten stand zullen houden. Wordt het tijd om uit mijn luchtbel te stappen en kan ik accepteren dat de rest van mijn leven steeds weer onzekerheid zal brengen? Moet ik steeds opnieuw mijn leven in de wacht zetten, als de tijd die ik daarmee win misschien maar beperkt is?

Ik vlucht in een luchtbel en tel de dagen tot ik verder kan gaan met mijn leven, terwijl ik mijn leven leef. Het gevoel dat alles stil blijft staan overheerst en toch weet ik dat dit een illusie is die ik alleen zelf kan doorbreken. Ik moet op zoek naar een vlucht uit de luchtbel en mijn verstand laten spreken. Omdat ik heel goed weet dat het leven door blijft gaan en dat elke dag een cadeautje is. Omdat ik het risico niet wil nemen dat ik straks met een onbevredigd gevoel blijf zitten, omdat ik vergeten ben dat er buiten de luchtbel zoveel moois te beleven is.

Het is een strijd tussen mijn gevoel en mijn verstand. De veiligheid in het luchtledige werkt geruststellend en verstikkend tegelijk. Ik moet naar buiten, maar kan het gevoel maar moeilijk loslaten. Het gevoel dat ik eerst mijn behandeling moet afmaken, voordat ik verder kan gaan, weerhoudt mij ervan de luchtbel te verlaten. Ik weet dat ik juist nu zou moeten leven, omdat de tijd tot een volgende behandeling onzeker is, maar blijf elke keer weer in het luchtledige hangen omdat ik mijn gevoel niet weet uit te schakelen.

Steeds opnieuw vertel ik mezelf dat ik het los moet laten. Als een soort mantra herhaal ik in mijn hoofd alle redenen om nu te leven. Het besef is er en langzaam wint mijn verstand het van de angst die ik steeds voel. Ik rek mijn luchtbel heel voorzichtig op en hoop dat de spanning hem uiteindelijk uit elkaar zal doen spatten, zodat ik de lucht en het leven buiten de luchtbel met volle teugen tot me kan nemen…

2 Reacties op “Rekbaarheid

Geef een reactie

