Twaalf

1217-05-2001

Na een warme week, begon de dag druilerig. De zon had ’s avonds plaatsgemaakt voor regen en de nacht was lang geweest, zonder dat de maan en de sterren door het wolkendek hadden kunnen breken. Buiten waren de eerste vogels al wakker en het gekwetter kwam langzaam op gang.

Het druppen van de kraan doorbrak de stilte van de laatste paar minuten. Even had ik rust gehad, maar ik wist dat ik die stilte binnen enkele ogenblikken weer zou overschreeuwen. Een kring op het badwater kondigde de volgende wee aan en ik zette me schrap voor de pijn.

De rust was verdwenen en de stiltes werden steeds korter. De vogels zongen hun ochtendlied, terwijl ik de volgende fase inging. Het gekwetter ging onverstoord verder en het werd een duet tussen mijn schreeuw en roep van een duif.

Terwijl de wolken verdwenen en de zon doorbrak, zag ik jou in mijn armen. Zo klein en zo kwetsbaar. Zo mooi en zo afhankelijk. Je komst was meer dan alleen jouw geboorte. Het was de geboorte van mij als moeder en de kennismaking met onvoorwaardelijke liefde.

Als jij je pijn doet, voel ik dat. Als jij verdriet hebt, moet ik huilen. Als jij lacht, voel ik trots en als ik naar je kijk voel ik warmte. In jouw ogen zie ik mezelf en een stukje van oma. Ik zie dat kleine meisje in mijn armen, op die dag twaalf jaar geleden en ik zie die grote meid die je nu geworden bent.

Je bent zo wijs en zo slim. Je troost mij als ik verdrietig ben en zoekt troost bij mij als je dat nodig hebt. Ik koester die momenten omdat ik weet dat ze schaarser worden, maar ik weet ook dat er nooit iets of iemand tussen ons in zal komen te staan.

Jij liet de vogeltjes fluiten en de zon door de wolken breken. Jij deed me alle pijn vergeten leerde me wat liefde is. Wat je ook doet, ik houd van je en wie je ook wordt, ik hou van je.

Gefeliciteerd kleine grote meid van me!

3 Reacties op “Twaalf

  1. Gefeliciteerd Femke
    12 jaar mama.

    Gefeliciteerd Z ik vond 12 een heel bijzondere leeftijd.

    Gefeliciteerd H met je aangenomen dochter op wie jij net zo trots bent. En natuurlijk N gefeliciteerd met je grote zus.

Geef een reactie

