Kiezen of delen

kiezen

 

 

Voor mij heeft de vraag hoe het met me gaat al langer een dubbele lading. Komt de vraag uit beleefdheid of is hij gesteld uit oprechte interesse? Wie geef ik het bemoedigende antwoord en wie laat ik daadwerkelijk delen in mijn zorgen om de toekomst? Ik moet steeds kiezen of delen. Kiezen en overwegen wat ik eigenlijk delen wil en kiezen met wie wel en wie niet.

Ik ben geen klager en ik tel mijn zegeningen. Mijn zorgen fladderen door mijn hoofd als onrustige vlindertjes. Ze geven mij een gevoel van onoverwinnelijkheid, zolang ze vliegen. Zodra de vlindertjes landen, prikkelen ze mijn negatieve gedachten. Dat doen ze slechts een paar keer per dag, maar daarmee confronteren ze mij wel met hun aanwezigheid. Die momenten kosten mij veel energie en daarom deel ik ze maar zelden. Ik schrijf ze van me af of tel de tijd af  tot de vlindertjes weer opstijgen, zodat ik door kan gaan met waar ik mee bezig was.

Als mensen aan mij vragen hoe het met me gaat, is het antwoord niet altijd eerlijk en ook heel afhankelijk van het moment en de situatie. Want ik leef over het algemeen in het nu en deel mijn gevoel makkelijk als het goed met me gaat. Dat is voor het grootste deel dan ook waarheid, want eigenlijk gaat het best goed met me. Wanneer ik mij rot voel, vermijd de vraag of kies ik ervoor mezelf terug te trekken. Dan knik of mompel ik wat. Ik weet dat diegene die mij goed kennen daar wel doorheen zullen prikken. In de regel gaat het ook goed, omdat de vlindertjes meer vliegen dan landen. Het is dan ook maar net hoe je het bekijkt. Mijn situatie mag zorgwekkend zijn en mijn leven is behoorlijk overhoop gehaald en toch zie ik nog steeds alle positieve kanten. Als ik ga relativeren, ben ik over het algemeen gelukkig en heb ik maar weinig te klagen.

Ik kies er dus voor om mijn angsten alleen maar te delen op de momenten dat ze echt overheersen. Als de vlindertjes landen, voel ik de paniek even toeslaan, maar ik houd wel de controle. Dan vloek ik heel hard of laat ik mijn tranen lopen. Heel eventjes maar en dan moet het klaar zijn. Dan wil ik weer verder met mijn leven, want tijd is iets kostbaars en ik kies er, boven alles, voor mijn tijd alleen maar te delen met die dingen, die mij energie teruggeven…

4 Reacties op “Kiezen of delen

  1. Wat mooi beschreven Femke!

    En terecht dat je tijd alleen maar wil delen met mensen en zaken die energie (terug) geven.

    Dikke knuffel

Geef een reactie

