Lucky seven?

 

 

zeven

Zeven is een getal met een verhaal. Het zijn de zeven magere jaren of juist de vette. Zeven wordt vaak gezien als een geluksgetal of gebruikt in sprookjes. Klein Duimpje liep op zevenmijlslaarzen en Sneeuwwitje had zeven kleine vriendjes.

 

Vandaag is het precies zeven jaar geleden dat mijn eigen sprookje een nieuwe wending kreeg. Was de diagnose die ik kreeg een aankondiging van zeven magere jaren of juist het begin van de vette?

 

In de afgelopen zeven jaar heb ik zowel geluk als verdriet ervaren. Ik verloor mijn gezondheid en beide ouders, maar op de zevende van de zevende maand van tweeduizendzeven, trouwde ik met mijn grote liefde. Ik vocht voor mijn leven en werd beloond met de geboorte van een kerngezonde zoon. Ik daagde mijn vijand uit en omarmde het geluk dat ik ontving.

 

Na zeven jaar zou ik de balans kunnen opmaken of bang kunnen zijn voor de zeven jaren die nog voor mij liggen. Ik kan mezelf afvragen of de toekomst magere jaren zal brengen of hoe lang mijn toekomst nog duren zal. Ik kan me ook afvragen waaraan ik mijn geluk verdien of juist de pech heb te danken. Maar de grootste vraag is of ik winst behaal door erover te piekeren.

 

Uiteraard denk ik na over de jaren die komen en ik zou liegen als ik zeg dat ik niet met gemengde gevoelens terugkijk op de tijd die achter mij ligt. Mijn ervaringen hebben mij gevormd tot de vechter die ik nu ben. Mijn pijn heeft mij geleerd hoe mooi de momenten van geluk zijn. De zeven jaar, die zijn verstreken, sinds de eerste diagnose, hebben mij levenservaring gebracht en zijn niet onder te brengen in hokjes als vet of juist mager.

 

Het zijn de jaren geweest die mijn leven intenser hebben gemaakt en mij de kracht hebben gegeven om de komende zeven jaar vol goede moed in te gaan. Want het verhaal achter het getal zeven is meer dan een sprookje. Misschien eindigt mijn sprookje dan wel niet met “Ze leefde nog lang en gelukkig”, maar niemand kan beweren dat mijn leven, in zowel de afgelopen jaren als in de toekomst, mager geweest is!

 

 

 

Geef een reactie

