Bijzonder gewoon

griepje

 

 

We zullen er weer tegenaan moeten. De schouders eronder, kop in de wind en de duimen draaiend om betere resultaten. De tegenvaller een plekje gegeven en de angst voor de toekomst ver weggestopt. We mogen niet denken aan wat had kunnen gebeuren als we dit niet hadden geweten en we mogen de hoop niet laten varen, omdat er zoveel is waar we voor vechten moeten.

De eerste lading moet er weer in. De herinneringen aan zeven jaar geleden komen boven, terwijl de vier zakjes aan de kapstok naast mijn stoel gehangen worden. Een zakje met middelen tegen de bijwerkingen van de middelen die in zakje twee, drie en vier zitten. Een ijsje tegen de pijn in mijn mond bij het toedienen en goed gezelschap om me af te leiden. Een gesprekje met de oncoloog, een gedegen uitleg met informatie van de dagbehandeling en een wandelingetje langs de apotheek. We hebben het rondje weer gehad en mij keukenlade is tot de nok toe gevuld met hulpmiddeltjes om de eerste dagen zo comfortabel mogelijk te maken.

Een dag in het ziekenhuis is bijna gewoon geworden. Mijn ziekte is onderdeel van mijn dagelijks leven en dat van mijn gezin. Daarom kunnen we ook gewoon een griepje krijgen, net als ieder ander en maken we ons druk om financiën, net als iedereen.

Eenmaal thuis, wacht mij die ziekenboeg. Griep is heer en meester in mijn huis en dat weerhoudt mij ervan toe te geven aan de kater die ik verwachten kan. Ik houd me sterk en probeer er te zijn voor hen, die altijd zo voor mij klaar staat, als ik ze nodig heb. Want er moeten gewoon boodschapjes gehaald worden en gewoon gegeten worden.

Terwijl voor mijn gevoel de tijd even stil heeft gestaan, tikte de klok rustig verder. De klok is mijn vriend en vijand tegelijk. Hij tikt de slechte dagen die mij wachten langzaam weg, terwijl hij te snel tikt als het gaat om de mooie momenten.

Wij zijn een gewoon gezin, dat zich staande houdt onder bijzondere omstandigheden. Maar hoe zwaar dat ook klinken mag, we kunnen altijd rekenen op de steun van onze omgeving en die van elkaar. En dat is wat ons als gezin buitengewoon bijzonder maakt. Juist dat gewone geeft mij de kracht om door te gaan en de afleiding te zoeken. Mijn gezin maakt mij sterk genoeg om elk griepje en pijntje te lijf te gaan. Zonder te mopperen, want het is nu eenmaal de gewoonste zaak van de wereld dat je alles voor je geliefden doet…

Geef een reactie

