Kleutergenot

Al vanaf de eerste dag was hij een bron van inspiratie. Nog maar een paar centimeter en in de veilige omgeving van zijn moeders schoot. Zelfs toen al, deelde ik zijn ontwikkeling en de onvermijdelijke groei van mijn buik. Ik maakte iedereen deelgenoot van zijn geboorte en groeide samen met hem op tot wie ik nu ben.
Elk stapje en elke fase. Van zijn eerste woordjes tot de kleine kerel die hij nu is. In die vijf jaar tijd heb ik hem steeds beter leren kennen en ben ik getuige geweest van zijn evolutie. Van omrollen tot kruipen en van lopen tot praten. Mijn kleine wondertje loopt zo al vijf jaar als een rode draad door mijn verhaal en is één van de belangrijkste onderdelen van mijn leven. Hij is het bewijs van mijn doorzettingsvermogen en samen met zijn zus een drijfveer voor mijn bestaan.

Ook hem zal ik los moeten laten en nu hij naar school gaat, neem ik de eerste stapjes in dit proces. De momenten van afscheid worden steeds vluchtiger, omdat hij vertrouwd is in zijn nieuwe omgeving. Hij zwaait nog elke dag, maar doet dat met een lach, omdat hij weet dat ik er aan het eind van de ochtend altijd weer zal zijn. Zijn plezier in school tovert bij mij een glimlach op mijn gezicht.

Na vijf jaar neem ik ook afscheid van alle momenten die ik gedeeld heb. Ik blik terug op de woelige tijden die ik met mijn kleine man heb beleefd. Soms was het een opgave, maar de beloning voor mijn inspanning bleef nooit achterwege. Een lach, een knuffel en de woordjes “Ik hou van jou mama”. Daar doe je het als moeder voor en die dingen laten je elk moment van frustratie vergeten.

Mijn kleine kerel. Van vruchtje tot kleuter. Ik hoop toch zo dat het definitieve afscheid van dit bijzondere mannetje nog heel lang op zich zal laten wachten.

Postiljon/Dichtbij 20-12-2012

Geef een reactie

