Huishoudelijk geweld

Een huishouden met twee kinderen, twee honden en drie katten, vraagt om de nodige inzet en aandacht. De stofzuiger doet dagelijks dienst om haren en broodkruimels weg te werken en de vaatwasser draait soms overuren om alle gebruikte kopjes, schoteltjes en bordjes weer schoon in de kast te krijgen. Dankzij onze nieuwe wasmachine, krijg ik de niet aflatende stroom van vuile kleding weer terug op de stapels en als ik geen zin heb om de deur uit te gaan, maak ik dankbaar gebruik van mijn voorraad aan voedsel in de vriezer.

Gemak dient de mens en de technologie van al deze apparaten, helpt mij om me staande te houden in al het huishoudelijk geweld dat van mijn drukke gezin. Ik werk tenslotte ook nog en loop soms een marathon tussen school en de supermarkt om alles toch steeds maar op rolletjes te laten lopen.

Heel af en toe bezwijk ik onder de druk en dan laat ik de boel de boel, omdat ik het even niet op kan brengen de stofzuiger ter hand te nemen. Dan kruip ik achter mijn laptop en sluit mezelf af voor het piepen van de wasmachine of de vragen van mijn kinderen. Dan laat ik een kopje koffie vol lopen en begeef ik mij in mijn eigen wereld vol inspiratie en fantasie. Dat is mijn uitvlucht uit de realiteit en een manier om gevoelens een plekje te geven. Het schrijven brengt en een stukje ontspanning in de drukte van mijn bestaan en helpt mij om even te vergeten dat het eten straks nog op tafel moet.

Mijn vlucht uit de realiteit helpt mij daarentegen ook bij het relativeren en brengt orde in mijn soms wat chaotische gedachtegang. Als mijn koffie dan op is en de toetsen beroerd, stap ik met een heldere geest terug in de werkelijkheid. Ik laat de technologie voor mij werken en zo overleef ik steeds weer al het geweld.

Postiljon/Dichtbij 8-11-2012

Geef een reactie

