Thee

 

In de zomer leef ik grotendeels buiten. Zodra de temperatuur het enigszins toelaat en het zonnetje op mijn terras aan de voorkant schijnt, verplaats ik mij daarheen om allerlei alledaagse dingen te doen in de frisse buitenlucht. Maar nu de dagen weer korter worden en de herfst zich aandient, krijg ik steeds meer behoefte aan warmte in huis. De kaarsjes gaan aan, zodra de eerste schemer invalt en ik haal bloemetjes in huis om de boel gezellig te maken. De herfst brengt een soort nesteldrang in mij naar boven en een enorme behoefte aan kopjes thee in de namiddag.

Die hang naar het knusse en de tijd die ik plotseling extra binnen besteed, maakt ook dat ik alle tekortkomingen van mijn huis zie. Een onfris muurtje dat schreeuwt om een nieuwe laag verf en een rommelig hoekje met van die spulletjes die eigenlijk geen vaste plaats kennen. Ik ga me storen aan zaken die ik tijdens de lange zomermaanden niet zag of heb willen zien en maak plannen om mijn huis en mijn leven te beteren.

Het begint vaak met wat simpel schuifwerk. Een kastje dat beter staat, op een andere plek en de ruimte die vrijgekomen is door het herindelen van een lade. De bank in de woonkamer, die ’s winters toch gezelliger staat met de rugleuning naar het raam en een tafeltje dat mooier staat in een donker hoekje, omdat er dan wat kaarsjes op kunnen.

Heel langzaam neemt het geschuif grotere vormen aan. De sfeer in mijn huis verandert en mijn stemming past zich aan. Terwijl de wind buiten waait en de regen tegen de ramen slaat, vinden al mijn meubels een nieuw plekje en breng ik de warmte in huis. Het is een soort voorbereiding op de winter en een steeds terugkerend ritueel. Met een kopje thee in mijn hand, bekijk ik het resultaat en vergeet ik de tekortkomingen in alle gezelligheid om mij heen.

Postiljon 27-06-2012

Geef een reactie

