Bubbels voor mijn lief

 

Van achter een flinterdunne wand, leefde ik. Soms verbonden en soms volledig afgesloten van de wereld om mij heen. Nieuws kwam wel binnen en pogingen tot contact kwamen niet altijd aan. Mijn wereld werd kleiner en ik voelde een isolement. Afstanden leken onoverbrugbaar en de tijd eindeloos. Misschien heb ik het deels zelf veroorzaakt en misschien is het een natuurlijk afweersysteem. Maar het leven in een bubbel kent twee kanten.

Nu ik voorzichtig een uitweg zoek, voel ik een enorme leegte. Het besef groeit, hoeveel ik heb laten liggen en hoeveel zaken ik gemist heb. Ik kreeg steun uit vele hoeken, maar heb ook veel afstand ervaren. Ik heb mensen zien komen en mensen zien gaan. Ik heb gemerkt hoeveel mijn gezin voor me betekent en gevoeld hoe ontzettend ik het mis dat ik maar weinig directe familie heb.

Na een zware dag of een belangrijke stap in mijn proces, had ik maar één belangrijk aanspreekpunt. Mijn rots in de branding en steun en toeverlaat. Altijd klaar om te helpen en tegelijkertijd zo alleen in zijn eigen gevecht. Aan het einde van een zware dag, was hij mijn lichtpuntje. Degene die mijn angst deelde en wie altijd welkom was in mijn bubbel.

Voor de rest bleef de bubbel leeg. Te moe om zelf steeds de hand te reiken, liet ik het zo. Mijn gezin zorgde voor warmte in de bubbel en van buiten scheen af een toe het zonnetje van betrokkenen naar binnen om mijn bubbel wat bij te lichten.

Het is bijna tijd om de echte wereld weer te betreden. Of ik teleurgesteld ben, dat durf ik niet te zeggen. Binnen was het toch wel veilig, maar de eenzaamheid heeft wel de rekening gepresenteerd. Heb ik voldoende vertrouwen behouden in een toekomst en de harde realiteit van het verlies van mensen waar ik meer van had verwacht?

Gelukkig heb ik iemand die mijn hand straks vast kan houden. Iemand die met mij in mijn bubbel heeft geleefd en de buitenwereld goed heeft leren kennen. Met hem zal ik straks uit mijn bubbel treden. Mijn lieve man en duidelijk mijn beste vriend. Met hem zal ik proosten als er goed nieuws komt. Want hij was er in voor en -tegenspoed, zoals beloofd, en daarop drink ik graag een glaasje echte bubbels!

Geef een reactie

