Kiesrecht

 

Het leven is niet altijd een kwestie van kiezen. Overleven is noodzaak en nood breekt wetten. Mijn keuze voor de aanval is er eentje, genomen op basis van intuïtie en een enorme verontwaardiging over de oneerlijkheid van mijn lot. Het is geen woede, maar wel een gevoel van onrechtvaardigheid en de drang om mijn leven zelf in de hand te houden.

Daarom heb ik, vier maanden geleden, knopen doorgehakt. Ik heb gebruik gemaakt van mijn kiesrecht en compromissen aan de kant geschoven. Geen halve maatregelen, maar de volle laag en geen genade voor mezelf en mijn vijand. Om tegen mijn vijand te strijden, had ik de keuze om af te wachten wat zijn volgende stap zou zijn of domweg voor de aanval te gaan. Met grof geschut en misschien wel een enorme overmacht.

Zes dalen ben ik doorgegaan. Zes keer de hel en zes keer het gevecht tegen mijn eigen lijf. Ik heb bewondering ontvangen, onzekerheid gekend en steeds opnieuw weer getwijfeld. Ik heb mezelf in de weg gezeten en mijn lichaam vervloekt om zijn zwakte, tijdens de zware dagen. Ik heb mijn pijn verbeten en mijn lichaam tegelijkertijd zoveel mogelijk vertroetelt. De tweestrijd tijdens de dalen, was groot en ik werd heen en weer geslingerd tussen angst en vastberadenheid.

Momenteel ben ik op weg naar een herstel. Mijn laatste dal is nog niet genomen en ik knok mezelf weer keihard naar boven. Heel voorzichtig begin ik aan een klim, met dit keer hopelijk de belofte op een uitzicht, waar ik langer van kan genieten dan de twee weken, die ik de afgelopen maanden steeds kreeg.

De verplichte rust, is een mooi vooruitzicht. Ondanks dat mijn lichaam bewezen heeft sterk te zijn, is deze rust mentaal keihard nodig. De effecten van de aanval zullen nog een lange nasleep hebben en ik realiseer me heel goed dat de angst voor de toekomst altijd zal blijven. Omdat we niet weten wat we met mijn aanval bereikt hebben en omdat we nooit zullen weten hoe lang mijn vijand nodig heeft voor zijn herstel.

Voor nu laat ik mijn kiesrecht gelden. Ik heb gekozen voor het leven en alleen onderzoek en tijd zullen uitwijzen of het leven ook voor mij gekozen heeft…

 

Geef een reactie

