Onbeperkt geldig

 

Het was tijd voor een nieuwe start. We hadden schulden ingelost en een belangrijk reis uit mijn leven afgesloten. Dit jaar zou mij verlossen van pijn en angsten. Dit jaar zou het jaar worden waarin ik eindelijk durfde te vieren dat ik mijn vijanden verslagen had.

Maar mijn ticket was nog niet verlopen. Als een stempeltje op de hand, onuitwisbaar en onbeperkt bruikbaar. Ik zat vastgesnoerd in de rondrit en de rem leek niet te werken. De rit voerde me langs nieuwe ervaringen en oude herinneringen. Vol herkenning en tegelijk ook beangstigend nieuw.

De prognose slingerde mee in de bochten en bleef met moeite bij de les. Graaiend met mijn armen, probeerde ik mijn emoties in toom te houden. Ik kwam handen tekort voor het grijpen van mijn gezond verstand en verdriet, toen deze beiden een andere richting dreigden te kiezen, in een scherp genomen bocht.

De tussenstop

Drie operaties, tal van onderzoeken en vier chemokuren. De diagnose stapje voor stapje gesteld en de prognose bijgesteld. Gek hoe de confrontatie met je grootste angst juist die angst wegneemt en je karakter sterker lijkt te maken. Ik heb een reële angst voor de toekomst, maar laat mijn leven er niet meer door beïnvloeden. Wat er ons in de volgende ronde te wachten staat, laat ik passeren. Ik snoer de gordels aan en weet dat ik sterk genoeg ben om me vast te houden in scherpe bochten.

Nog twee haltes te gaan. Met het gif in mijn lijf, voel ik de kracht uit mijn lijf vloeien. De aanval is ingezet en werpt zijn vruchten af. Mijn lichaam protesteert en het is moeilijk om moed te houden. Mentaal groei ik wel van elke klap die uitgedeeld wordt, maar het zijn rake klappen en soms vraag ik me af hoeveel rek er nog in mijn reis zit. Ik ben over de helft en kan gaan aftellen tot het voorlopige eindstation. De rest van mijn leven zal ik mijn handbagage bij me moeten dragen omdat we elk moment weer kunnen vertrekken.

Altijd op reis, voor de rest van mijn leven. Na deze rit volgt hopelijk wel een lange tussenstop. Lang genoeg om even de benen strekken en mijn om bagage opnieuw in te delen. Dan kan ik in ieder geval de chaos in mijn rugzak herstellen, genieten van de plek waar ik gebracht ben en zorgen dat ik voldoende uitrust voordat het fluitsignaal voor het volgende vertrek weer hoorbaar is.

2 Reacties op “Onbeperkt geldig

  1. Ontroerend mooi Fem. Ik begrijp wat je bedoelt met: hoe de confrontatie met je grootste angst juist die angst wegneemt. ik was ook jaren bang voor een epi. aanval en nu dat ie is geweest lijkt de druk en angst minder.
    Blijf schrijven femke. kus

  2. Ik heb je verhaal gelezen hoe mooi je alles kan verworden ,ik maak er wel uit op dat je een hele sterke vrouw bent,ik wens je ook verder heel veel sterkte toe met je gezin.gtoetjes Annie

Geef een reactie

