Sportzomer

 

De zomer van 2012 is er eentje die bol staat van sportactiviteiten en een genot voor de echte sportliefhebber. Zelf hoor ik niet tot die categorie en aan sport doe ik al helemaal weinig, maar ik kijk er graag naar en bewonder de prestaties van anderen. De saamhorigheid die bij het Europees kampioenschap voetbal komt kijken en de enthousiaste aanmoedigingen van liefhebbers van welke sport dan ook.

Het EK was natuurlijk ronduit teleurstellend voor Nederland. Toch heb ik genoten van het spel van andere landen en de ontlading van de supporters op de tribune. Het Ierse publiek, dat hun ondergang zingend vierde en de uitgelaten Spanjaarden, na de overwinning.

Na voetbal komt wielrennen. Ook een tak van sport waar ik liever naar kijk dan aan deelneem. De programma’s om de sport heen zijn avondvullend en ik verbaas me er iedere keer weer over hoeveel analyses er op een wielrenner of zijn team kunnen worden toegepast.

Ook tijdens de olympische spelen is er voldoende aandacht voor verschillende takken van sport en de Nederlandse vertegenwoordiging. Misschien is dit dan de kans om het verlies van ‘onze jongens’ te compenseren en voor de echte sportliefhebber zijn de spelen de kers op de taart.

Ja, de zomer van 2012 is een sportzomer. Voor mij persoonlijk vooral een kans om anderen te bewonderen en mezelf te inspireren. Om doorzettingsvermogen en sportiviteit. Om persoonlijke records en de eindeloze toewijding van het publiek. Want dat is wat de sportzomer voor mij vooral betekent. Mensen die hun grenzen verleggen en vechten voor de overwinning.

Terwijl ik mijn persoonlijke strijd voer, trek ik mij op aan de prestaties van anderen. Ik mag dan niet zo sportief zijn, ik lever wel een topprestatie en voel mij verwant aan alle sporters van deze zomer. De zomer van 2012 is de zomer van velen, maar voor mij toch vooral de zomer waarin ik mijn eigen medaille in de wacht sleep.

Postiljon 19-07-2012

Geef een reactie

