Koffie

 

Er zijn van die zaken, die mij altijd blijven inspireren. Mijn gezin is een belangrijke bron van inspiratie, maar ook mijn omgeving, de dagelijkse boodschappen en belevenissen. Het lijken onuitputtelijke bronnen. Toch hebben ook deze bronnen voeding nodig en die voeding vind ik dagelijks in mijn koffie. Want zonder mijn portie cafeïne ben ik werkelijk nergens.

Wanneer ik ’s ochtends beneden kom,  passeer ik eerst het koffiezetapparaat, alvorens ik het toilet bezoek om mijn blaas te legen. Om er zeker van te zijn dat mijn bakkie op tijd warm is, zet ik het apparaat gelijk aan, zodat ik op de terugweg mijn kopje eronder kan plaatsen.

Als de koffie eenmaal gezet is, neem ik plaats achter mijn laptop. Ik bekijk mijn berichten via de mail en op FaceBook, lees het laatste nieuws en kijk wat de weersvoorspellingen van die dag zijn. Terwijl ik mijn koffie drink, verdwijnt de wollige deken in mijn hoofd en begint mijn omgeving langzaam helderder te worden. Mijn trage gedachtegang versneld zich een beetje en ik sta op om een tweede kopje in te schenken. Met dit tweede bakkie verdwijnt ook de sluier voor mijn ogen en breekt het moment aan om te reageren op berichten en ingewikkelder zaken, die ik eerder opzij schoof, te lezen.

Pas als het derde kopje is ingeschonken, neem ik deel aan de wereld om mij heen en kan ik mezelf echt aan het werk zetten. Mijn belevenissen van de afgelopen dagen, dringen zich op om onderwerp van een column te worden en mijn geest is helder genoeg om ze op belang en geschiktheid te rangschikken. Toch zullen ze even moeten wachten tot alle huishoudelijke verplichtingen gedaan zijn.

Dan, als alles gedaan is, pak ik mijn cruciale vierde bakkie en maak ik een definitieve keuze. Dit keer wordt het koffie, want zonder koffie komt er niks uit mijn handen en had ik nog nu steeds naar een leeg blaadje gestaard.

Postiljon 26-07-2012

Geef een reactie

