Wie schrijft, blijft

 

In de afgelopen jaren heb ik mezelf behoorlijk blootgegeven. Soms was dat letterlijk, maar meestal met letters en woorden. Ik heb geprobeerd te inspireren en aandacht gevraagd voor een goede nazorg voor lotgenoten. Ik heb een boek geschreven over mijn ervaringen als kankerpatiënt en mijn verwerkingsproces vastgelegd in columns en blogs.

Nu ik weer in de medische molen zit, is het opschrijven van mijn gevoelens en angsten, een  manier om te blijven relativeren en om te gaan met mijn onzekere toekomst. Het is juist die onzekerheid, die mij nu inspireert om na te denken over hoe ik die toekomst graag zie en hoe ik mezelf onsterfelijk kan maken. Wat de wetenschap misschien niet kan, kan ik in een bepaald opzicht wel en dat heeft mij ertoe aangezet mijn ervaringen te bundelen en uit te brengen in een nieuw boek. Geen boek over wat ik nu beleef, maar juist over hoe ik ben omgegaan met de angst en het verdriet uit de afgelopen jaren.

Een bewuste keuze en deels bedoelt als nalatenschap. Voor mijn kinderen en directe omgeving, maar ook voor iedereen die met de gevolgen van kanker te maken krijgt. Dit omdat de verwerking nog steeds als stiefkindje behandeld wordt en omdat dit deel van mijn leven zo ontzettend belangrijk is voor de manier waarop ik nu in het leven sta.

Ik sta op deze manier even stil bij het verleden, terwijl ik mijn toekomst dagelijks vastleg. Zonder wroeging, maar met een positieve insteek die mij de kracht geeft om de onzekerheid tegemoet te treden.

Door mijn ervaringen te delen, hoop ik te inspireren. Mijn doel is niet direct een commercieel succes, maar een manier om mijn ervaringen zinvol te maken. Of mijn boek ooit door veel mensen gelezen wordt, is voor mij niet het belangrijkste. Wat ik wil laten zien is dat het leven alleen die beperkingen kent, die je jezelf oplegt door te denken dat je iets niet kan.

Postiljon 21-06-2012

“Vandaag gaat het goed met me!” is vanaf nu HIER te bestellen..

 

Geef een reactie

