Sentimentele commercie

 

Kinderen zijn bij uitstek de doelgroep en een sterk middel om ouders over de streep te trekken, als het om commerciële doeleinden gaat. Daar spelen diverse winkelketens en fastfoodrestaurants slim op in en vooral de supermarkten hebben oog voor de wensen de kleine consument.

Na de voetbalplaatjes, de Gogo’s, de smurfen en de plastic schijfjes, is het nu de beurt aan de grootgrutter die pretendeert op de kleintjes te letten. Dit laatste blijkt letterlijk een geslaagde actie, want het zijn duidelijk niet alleen de kleintjes die zwichten voor de druk van de commercie.

Het sparen van miniproducten is een schot in de roos. Ik denk niet dat ik alleen voor mezelf spreek, als ik zeg dat de mini’s het kind in mij wakker maken. Nog voordat ik met mijn winkelwagentje buiten ben, krijg ik het zakje door mijn zoontje in mijn handen gedrukt om voor hem open te maken. Veel aansporing heb ik daarbij eerlijk gezegd niet nodig. Want ook ik brand van nieuwsgierigheid over welk product we zullen aantreffen. Met kriebels in mijn buik en een gevoel van sentiment aanschouw ik de miniatuurversies met een flinke dosis herkenning. Een pak koffiepads met kleine spaarzegeltjes erop of een flesje ketchup. Een zakje chips en een pak vlaflip.

Thuisgekomen, gaan de nieuwe aanwinsten direct door naar boven. Daar staat het winkeltje waar handel gedreven wordt. Met een spaarkaart en plastic centjes, koop ik mijn aanwinsten terug en het maakt daarbij niet uit welke prijs ik betaal en of de kortingskaart mij van dienst is. Het gaat tenslotte om het spel dat we samen spelen en het plezier dat we daaraan beleven. Ook mijn dochter zwicht voor de mini’s en sluit zich, na schooltijd, bij ons aan.

Zo wint de commercie het bij ons thuis en ik ben ervan overtuigd dat wij niet de enige zijn. Het sentiment van velen, zorgt voor een omzetverhoging en daarmee lijken beide partijen winst te boeken.

Postiljon

Geef een reactie

