Met bloed, zweet en tranen

 

Niet iedereen kan zich moeiteloos inleven in de situatie van anderen. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn en het is geen algemeen goed.  Maar heel af en toe staat de belevingswereld van anderen zo buiten de realiteit, dat ze zichzelf overtreffen en verzuipen in een wereld die alleen draait om het eigen gewin.

Een klus van mijn hardwerkende man viel in het water, omdat de opdrachtgever onmogelijk wispelturig bleek en daardoor niet tevreden te stellen. Het gebrek aan begrip voor onze onvoorziene omstandigheden en de daardoor opgelopen vertragingen lieten de opdrachtgever koud. Zo koud zelfs, dat mijn man gedwongen werd te werken op de dag dat ik hem het hardste nodig had, omdat ik te ziek was om mijn bed uit te komen.

Met bloed, zweet en tranen gaf mijn man toe aan iemand met het inlevingsvermogen van een koffieboon. Geen begrip en geen genade. De tranen stroomden, het bloed vloeide en het zweet stond op ons beider voorhoofd. Het mocht niet baten, want ook nu weer werd het werk bekritiseerd en nieuwe wijzigingen voorgesteld.

Ten einde raad, wilden we de handdoek in de ring gooien, maar ik krabbelde op en de druk werd opgevoerd. Dagelijkse telefoontjes op onmogelijke tijdstippen en zelfs een bezoekje aan de voordeur. De wil was weg, maar de dwang bleef, dus na een goed gesprek kwamen we tot nieuwe afspraken.

Twee dagen heeft mijn man gewerkt om aan alle nieuwe wensen te voldoen. Dit bleek tevergeefs. Ondanks alle gedane aanpassingen bleef de opdrachtgever ontevreden. Het resultaat was werkelijk prachtig, maar als je zaken doet met iemand die buiten de realiteit staat, heb je bij voorbaat al verloren.

Noodgedwongen hebben we ons verlies gepakt. Waar met bloed, zweet en tranen aan was gewerkt, werd in één avond ontmanteld en opgeslagen in onze garage, wachtend op een nieuwe eigenaar. Iemand met inlevingsvermogen en oog voor echte schoonheid.  Want schoonheid van binnen en van buiten.

Postiljon 14-06-2012

Geef een reactie

