Een kwestie van kiezen

 

Het werken vanuit huis kent, in theorie, vele voordelen. In de praktijk echter, komen de voordelen niet altijd tot hun recht en vooral niet met een bijna-kleuter in huis. Want thuiswerken betekent dat je zelf je werktijden kan bepalen, maar in mijn geval worden deze tijden vooral bepaald door de behoeften van mijn huishouden en de vraag om acute aandacht voor mijn kinderen.

Zo probeer ik meestal de ochtenduren te gebruiken om wat werk te verzetten. Het liefst sta ik daar vroeg voor op, zodat ik even in alle rust aan de slag kan, voordat de ochtendspits op gang komt. Ik geniet van het uurtje en als ik geluk heb, haal ik mijn deadlines met groot gemak. Zodra het meeste werk gedaan is, komt het huis in beweging en wordt het moeilijker om de balans te bewaren.

Mijn zoon wil een boterham en de vaatwasser piept dat de afwas weer gedaan is. De was moet uit de droger en de honden moeten eten. Het zijn de vaste taken die mij dagelijks ten deel vallen en ik doe ze in de regel met groot gemak.

Maar het werk begint toe te nemen en het lijkt wel of mijn huishouden ook steeds meer aandacht vraagt. Ik kan niet rustig werken als de broodkruimels van het ontbijt nog onder de tafel liggen en in mijn achterhoofd fluistert constant het stemmetje dat de boodschappen nog gehaald moeten worden. Het grootste deel van deze ongemakjes zit tussen mijn oren, want ik zou de boel de boel kunnen laten. Maar ik mis nu eenmaal mijn concentratie en een groot deel van mijn inspiratie, als ik word afgeleid door zaken waarvan ik vind dat die nog gebeuren moeten.

Het is dus vooral een kwestie van kiezen en zoeken naar de juiste balans. Dat is, wat betreft het thuiswerken, wel mijn allergrootste uitdaging en daarmee staat de praktijk soms verder af van de theorie dan ik zou willen.

Postiljon 19-04-2012

Geef een reactie

