Dit is lente!

 

In afwachting van alle uitslagen en een definitief behandelplan, concentreer ik mij op de leuke dingen van het leven. De lente is in aantocht en dat gaat meestal samen met lentekriebels en opruimwoede. Ik verwijder dode planten uit bakken en vul ze met bloeiend lentegroen. Ik ruim afgevallen bladeren op en snoei overwoekerende takken uit de tuin.

Dankzij de opruimwoede van anderen, worden wij trotse eigenaars van een mooie balkonvijver. De bak van circa anderhalve meter lang, pronkt nu in de voortuin en vraagt om een leuke inrichting. Eerst vul ik de bak  en dan kleed ik de bak aan met oeverplantjes en zuurstofgroen. De behuizing is klaar voor zijn toekomstige bewoners, maar omdat het te koud is voor vijvervissen,  blijft de bak nog een paar weken onbewoond.

Na gedane arbeid, plof ik neer aan de tuintafel met een lekker, verdient bakkie koffie. Het uitzicht op mijn werk in de tuin, stemt mij vrolijk en doet mij mijn zorgen even vergeten. Het eerste lentezonnetje verwarmd mijn gezicht en  geniet van het zachte briesje door mijn haar. De koffie smaakt mij bijzonder goed. Ik hoor vogeltjes fluiten en lach om de capriolen van mijn kleine mannetje. Dit is lente!

Om mij heen zie ik ontluikende knopjes van planten en bloemen. Het begin van zoiets moois, herinnerd mij aan de geboorte van beide kinderen. Het leven kan hard zijn, maar kent zoveel gelukkige momenten. Ik zou ze allemaal in één keer willen opzuigen en mezelf met dit geluk willen omringen. De vooraankondiging van de zomer, bezorgt mij een gevoel van voldoening en het besef van de kwetsbaarheid van het leven.  Door die kwetsbaarheid, kunnen de vissen nog niet in de vijver, maar dat geeft niet, want ik heb geen haast meer.

Mijn koffie is op en ik twijfel of ik nog een tweede bakkie zal nemen. Een vogeltje moedigt mij aan om het wel te doen. Waarom ook niet, want dit is lente.

Postiljon 15-03-2011

2 Reacties op “Dit is lente!

  1. In afwachting van een nieuw behandelplan is moeilijk. Zeker als je heel lang dacht genezen te zijn. Ik ben de afgelopen jaren vaker op je log geweest, maar zie nu dat je slecht nieuws hebt gekregen. En dat na zoveel jaar. Ik wens je veel sterkte met je aankomende behandelingen en hoop dat er nog heel veel mooie lentes zullen volgen!

Geef een reactie

