Het leven gaat door

 

Ondanks alle zorgen die mijn leven momenteel beheersen, is
er ook nog gewoon het dagelijks leven dat mij bezig houdt. Mijn gezin is mijn
alles en ik vind afleiding in de capriolen van mijn zoontje of de activiteiten
van mijn dochter. Met de dag worden ze wijzer en die wijsheid is een bron van
genot en inspiratie.

Groep zeven is een pittig jaar en dat betekent dat mijn
dochter aan de bak moet met huiswerk, toetsen en spreekbeurten. Momenteel is
zij zich aan het voorbereiden op haar boekbespreking en dat doet ze vol
overgave. Ze wil haar praatje illustreren met een Powerpoint presentatie en
daarmee raak ik voor één middag de controle over mijn laptop kwijt. Ze gijzelt
het stukje techniek en zit urenlang te googelen op informatie en mooie plaatjes
om haar presentatie flitsend te maken.

Ik besluit maar een boek te gaan lezen en kijk onder mijn
wimpers door toe, hoe ze gebiologeerd naar het beeldscherm kijkt en met de muis
over tafel glijdt, alsof het niets is. Meerdere malen vraag ik haar of ze hulp
nodig heeft en even zoveel keer schudt ze een overtuigend nee. Een enkele keer
vraagt ze mij naar de juiste spelling van een woord, maar meekijken mag ik
niet. Mijn nieuwsgierigheid groeit en ik doe pogingen om stiekem een blik te
werpen op het resultaat. Dan klikt ze haar presentatie weg en kijkt me
bestraffend aan.

Ik geef het op en richt mijn aandacht op mijn zoontje. Voor
hem hebben we onlangs een speciale kinderschaar gekocht en dat blijkt een schot
in de roos. Al dagenlang zit hij papiertjes in snippers te knippen en zijn
fantasie lijkt onuitputtelijk. Dat de snippers over de hele keukenvloer liggen,
neem ik voor lief.  Vol trots toont mijn
dochter even later een prachtige presentatie en met een warm gevoel kijk ik
naar het huiselijke tafereeltje aan de keukentafel. Mijn zorgen verdwijnen voor
even en ik geniet.

 

Postiljon 01-03-2012

Geef een reactie

