Revanche

 

Het staat twee-één. Zes maanden geleden nam ik afscheid van
mijn status als kankerpatiënt, maar helaas heb ik maar kort van deze status
mogen genieten. Waar ik zes maanden geleden glorieus overwon, heeft de kanker
revanche genomen en mijn leven opnieuw in bezit genomen. Boos en verdrietig
maak ik de balans op en tel ik mijn zegeningen. De sluipmoordenaar is
binnengedrongen, maar ik ben niet van plan te wijken. Want als geluk bij een
ongeluk, heb ik de wolf in schaapskleren nu wel voortijdig voorbij zien
sluipen. Ik weet dat ik hem dit keer nooit meer volledig zal overmeesteren,
maar het feit dat ik weet waar hij uithangt brengt mij een groot voordeel. Ik
dank mijn voordeel aan een toevallige ontdekking. Dankzij deze vroege
ontdekking krijg ik waarschijnlijk wel nog de kans om mijn kinderen groot te
zien worden, af te leveren voor de maatschappij en voor te bereiden op mijn
onvermijdelijke lot.

Ik heb uitzaaiingen. De grootste angst van elke
kankerpatiënt en een vrijwel onomkeerbaar vonnis. Toch stemt dit vonnis mij
minder somber dan ik verwacht had. Misschien moet het ook nog wel doordringen,
maar wat ik vooral voel is vechtlust. Natuurlijk voel ik verdriet, maar dat
voel ik vooral voor de mensen om mij heen. Natuurlijk ben ik boos, maar die
woede wil ik gebruiken om mijn vijand te lijf te gaan. De vechtlust die ik
voel, stijgt alle andere gevoelens te boven en geeft mij de energie die ik nu
heel hard nodig heb. Want de tijd die voor me ligt zal er eentje worden van
veel onzekerheden en het bepalen van de juiste strategie om de wolf in
schaapskleren een lesje te leren.

Uiteindelijk zal ik verliezen, maar niet zonder eerst een
paar goede punten voorsprong te behalen. We wachten even af om te kijken wat
zijn volgende stap zal zijn en maken ons klaar voor een tegenaanval waar de
honden geen brood van lusten!

 

Postiljon 9-12-2012

Lieve allemaal,

De afgelopen dagen waren heftig. Waar de meesten van jullie wel mee hebben gekregen dat ik vanwege overmatig wondvocht nog een extra nachtje in het ziekenhuis heb doorgebracht, zijn er maar enkelen die weten wat er diezelfde avond nog meer is gebeurd en besproken. Nu we iets meer zekerheid hebben, vinden we het tijd om te vertellen welke donkere wolk er boven mijn gezin heeft gehangen.

Op de CT scan, die gemaakt is vanwege de verdenking van een longembolie, zijn plekken gezien, welke leken op mogelijke uitzaaiingen. Om hier meer zekerheid over te krijgen, heb ik afgelopen vrijdag een PET scan gehad en vanmorgen de uitslag gekregen. Helaas werd het vermoeden bevestigd. In  mijn longen zitten zo’n vier kleine plekjes, maar voor de rest waren er geen bijzonderheden te zien. Dit alles betekent dat we zo’n 80% zekerheid hebben dat het uitzaaiingen zijn die niet tot nauwelijks te genezen zijn. Omdat het een toevallige ontdekking is geweest, is het ook een vroege ontdekking en daarmee zijn hebben we wel een groot voordeel. Dit voordeel is voornamelijk dat we de groei voorlopig in de gaten kunnen houden en dat behandeling ook nog niet direct noodzakelijk is. De uitzaaiingen zijn nog heel klein en kunnen zomaar de komende jaren nog klein blijven. Het is dus vooral een kwestie van afwachten en mentaal knokken.

Waar ik de afgelopen dagen op heb gehoopt, is een kans om mijn kinderen groot te zien worden en het ziet ernaar uit dat dit me gegeven is. Wij zijn dan ook opgelucht met de kansen die we krijgen en berusten ons in het gegeven. Desalniettemin is het heftig nieuws en hebben we het de afgelopen tijd best zwaar gehad.

Daarom wil ik iedereen bedanken voor de steun die wij in deze dagen hebben ontvangen en voor alle kaarsjes die er gebrand hebben.

Femke

Geef een reactie

