Luxeproblemen

 

De techniek staat voor niks, maar als de techniek faalt, is dat niks plotseling een heleboel luxe waar we moeilijk zonder kunnen.  Dat laatste wordt mij pijnlijk helder, als binnen één week zowel mijn wasmachine als mijn vaatwasser besluiten dat ik het werk voortaan zelf mag doen.

Het begint allemaal met een etentje ter ere van de verjaardag van  mijn schoonmoeder. Bij het inschakelen van de vaatwasser, klinkt een verontrustend piepsignaal, maar met een huis vol visite besluit ik het geluid even te negeren. De volgende dag brengt een onaangename verrassing. De watertoevoer van de machine is door een storing afgesloten, wat zoveel betekent, dat mijn vaatwasser geen bord of glas meer kan schoonmaken. Het is dus zaak dat ik de afwasborstel zelf ter hand neem voor een ouderwets stukje huisvlijt en daarbij stuit ik op het volgende probleem: het ontbreken van een afdruiprek.

Ik besluit dat de vaatwasser prima dienst kan doen als afdruiprek en begin zodoende aan het wegwerken van de stapel vaat. Het is even omschakelen, maar ergens heeft het wel iets gezelligs om samen de afwas te doen, dus leg ik me neer bij dit ongemak.

Dan volgt een apparaat, waar ik echt niet zonder  kan. De wasmachine pompt het water niet weg en weigert de was te centrifugeren. Het gevolg is een waterval bij openen en kletsnatte was.  Ook hier weer blijkt mijn creativiteit een oplossing te bieden. Ditmaal is het de nukkigheid van techniek, want enkele keren schakelen en de wasmachine vervolgt spontaan zijn programma. Zo komt het dus dat ik nu regelmatig naar boven loop om de machine te controleren en aan de schakelaar te rommelen.

Ik hoop dat ik snel van mijn luxeproblemen af ben,  maar merk wel hoe makkelijk een mens zich aanpast aan nieuwe situaties. Even aanmodderen leert de waarde van gemak beter waarderen en relativeren wat echt belangrijk is in het leven. Dat is uiteindelijk meer waard dan luxe!

 

Postiljon 15-12-2011

Geef een reactie

