Vijand ontmaskerd

 

Na een week water drinken en kauwgom kauwen, ben ik een stapje dichter bij mijn einddoel. Heel langzaam slinkt mijn behoefte en de momenten dat ik denk aan een sigaret worden geleidelijk aan ietsjes minder. Het blijft natuurlijk moeilijk en ik heb nog een lange weg te gaan, maar juist omdat ik ervoor heb moeten knokken is mijn motivatie ook sterk. Opnieuw beginnen, betekent dat ik uiteindelijk ook opnieuw door het dal moet, als ik er ooit nog definitief vanaf wil komen.

Daarom hou ik vol en om het mezelf wat makkelijker te maken, kauw ik veel kauwgom. De kauwgom begint inmiddels wel een belasting te worden voor de conditie van mijn mond. Mijn tong is namelijk rauw en beschadigd door alle pepermunt en door mijn hele mond heb ik wondjes die branden als ik wat eet of drink. Het zijn natuurlijk kleine ongemakjes die tijdelijk zijn en een goed doel dienen. Voor mij geen reden om op te geven, maar wel een aanleiding om na te denken over mijn verslaving.

Niemand heeft mij ooit gedwongen om die eerste sigaret in mijn mond te stoppen en niemand heeft mij gedwongen om door te blijven roken, ook terwijl ik al lang wist dat het niet goed voor me was. Is dat waar of vergeet ik nu iets? Ja, ik vergeet dat er één persoon is die mij altijd verteld heeft dat het allemaal zo schadelijk niet is en dat ik minder gelukkig zou zijn zonder sigaret. Die ene persoon is ook de enige geweest die mij altijd kon dwingen en wie ik maar moeilijk iets kon weigeren. Die ene persoon vertroebelde het beeld van de waarheid; die ene persoon ben ik zelf.

Om door te zetten moet ik dus mezelf overwinnen en het verleden heeft mij inmiddels wel bewezen dat ik een geduchte tegenstander ben. Het overwinnen van eigen geest is moeilijk, maar ik ben inmiddels wel op de goede weg.

Geef een reactie

