Gezinsmanager

 

 

Het combineren van werk en huishouden, vraagt niet alleen om organisatietalent, maar ook om inventiviteit en een strakke planning. Gelukkig is het multitasken me al vroeg aangeleerd, want van huis uit heb ik de uitspraak “Nooit met lege handen naar de keuken” meegekregen. Deze uitspraak pas ik toe in veel van mijn dagelijkse bezigheden en helpt mij bij het behalen van deadlines en targets. Zo neem ik altijd schone was mee naar boven, als ik de kinderen uit bed ga halen en breng ik de vuilniszak weg, onderweg naar het winkelcentrum.

Ik werk parttime en daarnaast gedeeltelijk vanuit huis. In dat huis zorg ik voor mijn gezin en de rondlopende huisdieren. Ik stofzuig en poets met mijn laptop op tafel en schrijven doe ik tussen de bedrijven door. Ik maak de badkamer schoon, terwijl ik douche en geef de katten eten, onderweg naar beneden. Al stofzuigend ruim ik op en als mijn dochter ‘s ochtends even op schoot kruipt, typ ik verder met één vinger.

Doordat de druk in de afgelopen jaren is toegenomen en mijn gezin om meer aandacht vraagt, ben ik in de rol van timemanager gegroeid. Daarbij is het vrijmaken van tijd voor alles wat mij lief is van groot belang. Meestal lukt dat ook, maar soms moet ik concessies doen. Soms gaat werk voor plezier en kan ik mijn huis en gezin niet de aandacht geven die ik vind dat ze verdienen. Gelukkig komen er dan altijd weer rustige tijden en krijg ik dan weer de gelegenheid om alle schade in te halen.

Het runnen van een huishouden, naast werk en andere verplichtingen is alleen mogelijk als je het einddoel voor ogen houdt. Voor mij is dat doel een gelukkig gezin en daarvoor moet werk soms ook even wijken. Dat dit ook ten koste gaat van mijn inspiratie, is wel lastig maar gelukkig brengt het in dit geval weer een mooi onderwerp om over te schrijven.

Postiljon 03-11-2011

Geef een reactie

