Moederliefde

 

Het valt niet altijd mee om de begripvolle, geduldige moeder te zijn hoor. Ze bestaan vast. Die moeders die nooit hun stem verheffen of het geduld verliezen als hun kind na vijf keer waarschuwen nog steeds probeert het tafelkleed onder de theekopjes vandaan te trekken. Moeders die alle tijd hebben om een wandeling van vijf minuten op te rekken tot een half uur en begripvol reageren op elke situatie.

Ik ben zo niet. Ik heb namelijk wél soms last van opstartproblemen in de morgen en dan kunnen de grillen van mijn kinderen, mij behoorlijk tot wanhoop drijven. Als mijn zoontje zijn pyjama niet uit wil en mijn dochter haar ochtendhumeur laat gelden, stelt dat mijn geduld op de proef. Ik jaag op, smeer boterhammen en probeer ondertussen mijn geduld te bewaren. Ik sta een half uur eerder op, teneinde een voorsprong te bereiken en zodat ik de eerste momenten van de dag kan genieten van de stilte voor de storm.

In de avond gaat het eigenlijk net zo, maar dan wel met het geluk dat papa meehelpt en mijn ochtendhumeur inmiddels is opgelost. Na een drukke dag, vol snoetenpoetsers, kusjes-tegen-de-pijn, toverbroodjes smeren en andere zaken die om moederlijke toewijding vragen, ben ik soms blij als het einde van de dag daar is. Met de rust van de avond in het vooruitzicht, heb ik alle geduld voor een voorleesverhaaltje en de knuffels die nodig zijn om onze lieverdjes in slaap te krijgen.

Nee, het valt niet mee om altijd geduldig te zijn. Maar steeds maar de lieve moeder uithangen zou mij uiteindelijk niet maken tot de moeder die ik voor ze wil zijn. Ja, ik ben niet altijd begripvol. Maar er is één ding waar mijn kinderen geen gebrek aan hebben: Mijn liefde voor hen is onvoorwaardelijk en zelfs al mopper ik soms op ze; ik laat geen moment voorbij gaan, zonder ze te vertellen hoe ontzettend veel ik van ze hou!

Postiljon 01-09-2011

Geef een reactie

