Knippen en plakken

 

Kinderen zijn de toekomst en als ouder moet je met je tijd mee gaan. Mijn dochter moet zich voorbereiden op een spreekbeurt en dat doet ze geheel volgens de oude tradities, maar dan wel met een vleugje van de nieuwste techniek.

Om haar spreekbeurt vorm te geven knipt, kopieert en plakt ze erop los. Niet zoals ik dat vroeger deed, uit blaadjes en met de kopieermachine van de plaatselijke sigarenhandel, maar met een klik van haar muis en een uitgebreide keuze aan lettertypes. Ze laat de bibliotheek links liggen en maakt gebruik van de bijna onuitputtelijke bron van informatie op Wikipedia. Ze surft en verzameld al googelend alles wat ze weten wil over haar gekozen onderwerp en plaatst dat in een speciaal mapje op mijn laptop.

Mijn laptop is deze week elke dag vanaf half vier gegijzeld  door haar project, maar het resultaat is meer dan de moeite waard. Het resultaat is namelijk een flitsende Powerpoint presentatie, compleet met special effects en mooie afbeeldingen. Waar ik persoonlijk weleens stuntel met het programma, draait mijn meisje haar hand niet om voor het geklik van de muis. Ze knipt en plakt prachtige plaatjes om haar verhaal dimensie te geven en draait in een week tijd haar spreekbeurt in elkaar.

Nu gaat het natuurlijk ook wel om de manier waarop ze haar verhaal straks brengt, maar met zo’n achtergrond  en goede informatievoorziening, verwacht ik dat het geheel boeiend en onderhoudend zal worden.

Een spreekbeurt anno 2011 is niet te vergelijken met het kladje waarmee ik mijn plaats tegenover de klas innam, toen ik nog op school zat. Het is misschien ook een kwestie van meegaan met de moderne techniek, maar wat dat betreft is mijn meisje volledig geslaagd.

Ik weet nog niet wat haar beoordeling zal zijn en ben natuurlijk bevooroordeeld. Maar wat mij betreft kan haar spreekbeurt niet meer mis gaan en ik geef haar een dikke tien.

 

Postiljon 06-10-2011

Geef een reactie

