Handhaving

 

De mens heeft behoefte aan leefruimte. Wanneer teveel mensen dicht op elkaar zitten, ontstaat er irritatie en eist het gebrek aan privacy zijn tol. Nu leven we met z’n allen op een grote wereld en kiezen we er vaak bewust voor om in een stad te wonen of juist in een ruime omgeving.

Ik ben een gezelligheidsdier. Ik hou van rust, maar zou nooit gelukkig kunnen zijn in een huis, zonder buren. De grote stad was me te druk, dus trok ik deze kant op om files en parkeerproblemen uit de weg te gaan. Maar ook hier stuit ik op een gebrek aan ruimte en dan vooral de ruimte die ik nodig heb om mijn trouwe stationwagen voor de nacht te stallen.

Het probleem is algemeen bekend en speelt al een behoorlijke tijd. We wonen met teveel gezinnen in een groene buurt en alleen het verwijderen van een deel van ons groen zou onze behoeften kunnen bevredigen. Zo stelt de gemeente en daar heb ik persoonlijk wel wat moeite mee. Want behalve de groenstroken in onze wijk, zijn er ook plaatsen waar wij niemand tot last zijn en waar wij hulpdiensten onmogelijk kunnen hinderen.

De gemeente heeft ons probleem erkend, maar komt wel met een heel vreemde oplossing. De bestaande plaatsen worden al jaren gebruikt, maar niet als officieel aangemerkt. Wij hebben er altijd gebruik van gemaakt, zonder te hinderen of gehinderd te worden, maar nu wordt de uitkomst geboden in het beperken van de vrijheid die wij tot voor kort hadden.

Elk extra plekje wordt nu definitief geschrapt en de parkeerboetes vliegen ons om de oren, terwijl we juist minder plaats hebben gekregen. Is het de bedoeling dat de aanleg van parkeergelegenheid uit de opbrengst van die boetes betaald wordt? Het zal mij benieuwen hoeveel boetes er nodig zijn om een kwast met verf te betalen die straks gebruikt zal worden om “onze” plekjes straks alsnog officieel te beëdigen.

 

Postiljon 29-09-2011

Geef een reactie

