Groep zeven

 

Sinds enkele weken geniet mijn dochter de status van een groep-zeven-kind. Dat dit toch echt wel een verschil is met voorgaande jaren en groepen, is mij al vrij snel duidelijk. Ze moet flink aan de bak en met de overgang naar het nieuwe schooljaar, heeft ze er een hoop verantwoordelijkheden bij gekregen. Groep zeven is elke vrijdag een toets en huiswerk mee.

Groep zeven is een belangrijk jaar. Het is het jaar van de vooradviezen voor voortgezet onderwijs en het jaar dat ze moeten bewijzen klaar te zijn voor de toekomst. De druk ligt hoog en daarmee verliezen ze een klein stukje van de vrijheid die ze zo gewend zijn. Om toetsen goed te maken, moet er elke dag geleerd worden en wordt speeltijd ingekort. Het tempo ligt hoog en als ouder wil je ze daarbij natuurlijk ondersteunen. Dit betekent dat je ze moet blijven wijzen op het belang van een goede planning, maar ook dat je ze soms moet teleurstellen.

Om het afgenomen stukje vrijheid te compenseren, geef ik mijn dochter iets meer bewegingsvrijheid. Ze mag meer alleen en ik geef haar de ruimte om zelfstandig haar vriendinnetjes te bezoeken. Ik geef haar de verantwoordelijkheid om zelf op de tijd te letten en controleer minder op wat ze doet in haar vrije tijd.

Dat betekent wel dat de tijd die we samen hebben geleidelijk aan schaarser wordt. Ze is meer weg van thuis en als ze er is, is het tijd om te leren. Voor mij is dat wel een klein beetje wennen en ik merk dat ik haar aanhankelijkheid daardoor soms moet missen. Mijn dochter wordt groter en dat maakt mij als moeder ook trots.

Maar als ze op schoot klimt en vraagt of ik haar wil overhoren, hou ik weer even dat kleine meisje in mijn armen. Dat meisje van toen nog geen drie kilo, dat ik tien jaar geleden beloofde om altijd voor klaar te staan.

 

Postiljon 15-09-2011

Geef een reactie

