Gratis af te halen

 

Via tweedehands verkoopsites op internet, wordt het nodige aangeboden. De meest uiteenlopende zaken wisselen van eigenaar en de sites bieden de mogelijkheid om gebruikte spullen voor een zacht prijsje aan te schaffen. Soms vind ik het leuk om te snuffelen tussen het aanbod van gratis spullen. In deze rubriek staan vaak de goederen die overbodig zijn en de aanbieder behoorlijk in de weg staan. Het zijn de overgebleven tuintegels, dakpannen, bankstellen en kapotte ovens, waarvan het fornuis nog wel werkt.

Tussen een restant laminaat en een overjarige zonnebank, staat een advertentie die mijn aandacht trekt. Gratis af te halen: drieëntwintig katten. De oproep prikkelt mijn zintuigen en ik laat mijn fantasie de vrije loop, alvorens ik de advertentie aanklik. Hoe kan het zo zijn, dat iemand zoveel katten over heeft en welk verhaal schuilt er achter deze schrijnende oproep?  Op Animal Planet volgde ik ooit een serie over de dierenpolitie en daar werden regelmatig dieren gered van verwoede verzamelaars, die uit liefde handelden. Ze hadden geen weet van het leed dat ze aanrichtte, omdat ze blind waren voor hun beperking om de dieren te bieden wat ze echt nodig hadden.

Als ik de advertentie open, lees ik het verhaal van een schoondochter die de situatie bij haar schoonouders juist heeft ingeschat. Het oude stel is het overzicht kwijt en de katten hebben zichzelf vermenigvuldigd. Het leven met drieëntwintig katten, op een klein flatje is onhoudbaar en gelukkig is er iemand die ingrijpt, voordat mens en dier elkaar schade berokkenen.

Ik klik de advertentie weg en probeer het uit mijn gedachten te zetten. Tussen de lange lijst ‘gratis af te halen’, staat verder niks dat ik gebruiken kan en ik sluit de pagina met een onbevredigd gevoel. Ik heb geen ruimte voor nog meer huisdieren, maar hoop wel van harte dat aan de oproep gehoor wordt gegeven en de katten uiteindelijk op hun spreekwoordelijke pootjes terecht zullen komen.

 

Postiljon 11-08-2011

 

Geef een reactie

