Verre vriend VS goede buur

 

Wie kent de uitdrukking niet? “Beter een goede buur dan een verre vriend”. Ik heb het geluk omringd te zijn met goede buren en tel mijn zegeningen, maar het gemis van mijn verre vrienden was tot voor kort wel altijd op de achtergrond aanwezig.

Zij waren er voor mij in zware tijden en zij steunden mij bij de moeilijke beslissingen die ik heb moeten nemen. We overbrugden de afstand voor onze vriendschap, maar de drukte van het alledaagse leven stond een regelmatig weerzien weleens in de weg.

Vroeger woonden we dichtbij elkaar. We zagen elkaar dagelijks, totdat onze wegen zich scheidden door omstandigheden en verhuizingen. Het contact bleef intensief, maar de frequentie nam af omdat de afstand ons nu eenmaal in de weg stond. We bouwden beiden ons eigen leven op en maakten dankbaar gebruik van de hulp van onze buren. Het gemis bleef, maar we genoten van de momenten dat we elkaar wel konden zien.

Sinds deze week is alles anders. Mijn vrienden hebben de stap genomen om terug te komen. Waar we ooit samen in Den Haag woonden, delen we nu de stad Zoetermeer en wonen we slechts vijf minuten fietsen van elkaar verwijderd. Sinds de dozen zijn aangekomen en uitgepakt, ben ik in euforische stemming en voor het eerst sinds jaren heb ik het gevoel echt thuis te komen.

Na zes jaar op en neer reizen en afspraken plannen, kunnen we elkaar zien, wanneer we dat maar willen. Dat hoeft niet natuurlijk elke dag, maar het idee dat het wel kan geeft een geruststellend gevoel.  Ik verheug me op de avonden samen, zonder de tijdsdruk en het opzien tegen de terugreis. Ik zie uit naar de wandelingen die we samen met de honden zullen maken en heb zin in een zomer vol ijsjes eten en gezamenlijke barbecues. 

Mijn verre vrienden zijn goede buren geworden en daarmee voel ik mij letterlijk de koning te rijk!

 

Postiljon 14-07-2011

 

Geef een reactie

