De wereld op zakformaat

 

Tot voor kort wilde ik er niet aan geloven. Ik zag het nut er niet van in en spendeerde al zoveel tijd aan mijn laptop, dat ik de toegevoegde waarde ervan niet zag. Maar door omstandigheden ben ik om. Bij de verlenging van mijn contract voor mijn mobiele telefoon, kreeg ik er gratis internet bij. Nu hoor ik bij de club en kan ik mijn mail lezen op de meest vreemde plaatsen en  op de hoogte blijven van alle activiteiten van mijn vrienden.

Aarzelend beroer ik mijn telefoon en open één voor één de “APP’s” die zijn meegeleverd op dit tien-viekante-centimeter-tellende stukje high-tech. Met een simpele aai over mijn scherm kan ik mijn exacte locatie bepalen en als ik mijn eindbestemming opgeef, vertelt een vriendelijke dame mij precies hoe ik mijn doel kan bereiken, compleet met postzegelformaat driedimensionaal routekaartje. Foto’s blijven niet langer opgeslagen op de kleine SD-kaart, maar zijn in een wip gedeeld met een grote groep mensen en met het uploaden van kleine filmpjes zou ik mijn dagelijkse activiteiten  praktisch “live” kunnen delen met iedereen die dat maar zou willen.

Ik kan mijn boodschappenlijstje laten samenstellen,kijken wat er vanavond op televisie is en op elk moment van de dag het laatste nieuws volgen. Als ik een leuk nummer op de radio hoor, weet ik binnen een minuut wie de artiest is en ik vergelijk aanbiedingen van alle supermarkten in een handomdraai. Het is werkelijk wonderbaarlijk dat al die techniek verstopt zit in dat kleine stukje elektronica. Het is de wereld in broekzakformaat.    

Toch blijf ik sceptisch over het gebruik van alle mogelijkheden. Ik aai mijn mobieltje waar nodig, maar waak ervoor om niet te afhankelijk te worden van de stroom aan informatie die ik hiermee te verwerken krijg.

Ik maak handgeschreven boodschappenlijstjes en lees het nieuws nog graag gewoon in een krant. En bellen? Ja, dat is gelukkig gewoon nog een kwestie van tot tien kunnen tellen.

 

Postiljon 16-06-2011

 

Geef een reactie

