Avondvierdaagse

 

 

Het is een jaarlijks terugkerend tafereel en sinds enkele jaren een traditie binnen ons gezin. Zelf heb ik hem als kind nooit gelopen, maar ik heb me wel eenmaal gewaagd aan de Duinenmars.  Onze dochter heeft er enorm veel plezier in en is trots op haar medailles. Vier avonden slenteren en schuifelen door Zoetermeer, door tunnels en onder bruggetjes door. Het gegil is oorverdovend en de sfeer grenzeloos gezellig. De route is nauwelijks anders dan vorig jaar, maar door de trage pas is er voldoende gelegenheid om de omgeving te bekijken en zo steeds weer nieuwe dingen te zien in het straatbeeld dat we anders zo snel en gedachteloos passeren.

De avondvierdaagse is een manier om de stad te herontdekken en op plaatsen te komen die anders ongezien blijven. De huizen, de tuintjes, de kleine parkjes, het spontane contact met vreemden onderweg en op de laatste dag het warme onthaal. Zoetermeer op zijn mooist en in de juiste spirit.

De medaille is voor mijn dochter. De dagen zijn vermoeiend, maar ze blijft enthousiast en loopt de kilometers, zonder mopperen. Op de laatste dag valt er regen en omdat ik verhinderd ben om zelf mee te lopen, voeg ik me bij de groep die langs het laatste stukje van de route staat om de wandelaars aan te moedigen. Ik de verte zie ik mijn meisje aan komen. De lach van oor tot oor, als ze haar verdiende bloemen in ontvangst neemt, verwarmt mijn hart. Het bewijs van klein geluk, loopt me tegemoet in een rood regenpak en ik loop de laatste loodjes met haar mee.

Het is elk jaar een race tegen de klok om vier dagen op tijd aan te treden voor de start en een opgave om ervoor te zorgen dat in deze hectische week ook gezond wordt gegeten. Toch is het de moeite waard. Want behalve de medaille, levert het een heel bijzonder stukje bewustwording  en saamhorigheid op.   

 

Postiljon 01-06-2011

 

Geef een reactie

