De vrijheid om te dromen

 

Elk jaar herdenken we slachtoffers van oorlog en geweld, om vervolgens te vieren dat we vrij zijn. Maar wat is vrijheid en hoe belangrijk is het om eigen keuzes te kunnen maken? Hoe vrij zijn we, als we dagelijks te maken hebben met angst voor onze omgeving? De traditionele minuten van stilte zijn allang niet meer alleen bedoeld voor de mensen die de tweede wereldoorlog niet hebben overleefd.

Dagelijks sterven er over de hele wereld mensen door misstanden en de vrijheid waar we zelf in geloven staat onder druk. De term zinloos geweld is populair, maar welke vorm van geweld is wel zinvol dan?

In de twee minuten stilte, denk ik na over wat vrijheid voor mij persoonlijk betekent. Ik lees dagelijks de krantenkoppen en besef dat ik het geluk heb te leven in een maatschappij waar het maken van eigen keuzes nog steeds wordt aangemoedigd. Ik kan zelf bepalen welke normen en waarden ik mijn kinderen meegeef en hoop ze daarmee op te voeden tot sterke en zelfbewuste individuen. Dat anderen er eigen normen op nahouden, is een gegeven waar ik niet omheen kan, maar ik geef mijn kinderen mee dat het belangrijk is om ieders levensvisie te respecteren. Dat is in mijn ogen de ultieme vrijheidsbeleving.

Vrijheid is keuzes maken en accepteren dat niet iedereen hetzelfde denkt. Respect voor omgeving neemt onbegrip weg en kan de dreiging doen afnemen. Niet bang zijn voor het anders denken, maar luisteren naar het waarom en openstaan voor nieuwe meningen.

Natuurlijk klinkt dat wat naïef en misschien ben ik wel een onverbeterlijke wereldverbeteraar. Het is door mijn eigen opvoeding meegegeven en daaraan dank ik een groot deel van de vrijheid die ik geniet.  Vrij zijn betekent voor mij persoonlijk de vrijheid om te mogen dromen van een ideale wereld. Ik heb, dankzij allen die gestreden hebben,  het recht om te dromen van een wereld waarin ik mijn kinderen veilig los kan laten.

 

Postiljon 5-5-2011

Geef een reactie

