Ode aan de lente

 

Wakker worden voordat de wekker gaat omdat de vogels in de tuin luidkeels fluitend een nieuwe dag aankondigen; zoeken naar een plek om sleutels op te bergen omdat het warm genoeg is om zonder jas naar buiten te gaan.

Kleine groene blaadjes die worstelen om uit te vouwen aan een tak die de winter doorstaan heeft en de zoete geur van pas gemaaid gras. Bloesem die als confetti uit de bomen dwarrelt en de paden bedekt met een dun laagje lentesneeuw. Dauw op ontluikende bloemknoppen, veroorzaakt door de kou die de nacht nog brengt, glinsterend in de eerste stralen van de vroege ochtendzon.

Het vrolijke geluid van de stemmen van spelende kinderen voor de deur en de warmte van het zonnetje op mijn gezicht, tijdens het eerste kopje koffie aan mijn tafeltje in de voortuin. Met blote voeten in mijn slippers en uitzicht op een plantenbak vol bloeiende lentebloemen.

In april vergeet ik de moeilijke dagen van maart en bloei ik op als een bloem die al die tijd in zijn bolletje heeft gezeten, in afwachting van de eerste warme dagen. De lente is de tijd dat ikzelf ontluik en ontwaak uit mijn winterslaap. Ik strek mijn armen uit als blaadjes en laat de zon en de zachte wind mijn huid beroeren. Na maanden van duisternis en kunstlicht, geniet ik van alle schoonheid die dit jaargetijde te bieden heeft.

De lange dagen brengen hernieuwde energie die ik dankbaar ontvang. Terwijl de vogels hun avondlied zingen en de zon achter de huizen verdwijnt, droom ik weg bij mijn verlangen naar de dagen dat ik ook dit moment buiten zal doorbrengen. De avonden zijn nu nog koud, maar de aankondiging van warmte hangt al in de lucht. Het is lente en ik geniet met volle teugen van al het moois dat de maand april te bieden heeft.

Het is lente en ik ontluik; ik ontwaak en ik groei!

 

 

Postiljon 14-04-2011

Geef een reactie

