Koopjesjacht

 

Het Nederlandse volk staat er om bekend zuinig te zijn, maar tegelijk ook vrijgevig. We staan vooraan in de rij, als er een koopje valt te halen en verzetten bergen om geld in te zamelen voor leed, elders in de wereld of dicht bij huis. Twee bijzondere eigenschappen die hand in hand gaan en ons kleine landje sieren.

Toch staat de koopjesjacht soms ook wel lijnrecht tegenover onze sociale kwaliteiten. Wanneer er ergens een groot voordeel valt te halen, vergeten we fatsoensnormen en buitelen we over elkaar heen om de goedkope buit te bemachtigen. Vooral het woord gratis, maakt de beest in ons los en veranderd de “koper” in een meedogenloze jager die zijn prooi bespringt, zonder rekening te houden mijn zijn omgeving.

Omdat de crisis ook bij ons thuis van invloed is, is het opsporen van koopjes door het bladeren in foldertjes een ware sport geworden. Ik pluis aanbiedingen uit en zoek naar het beste voordeel. Tenslotte ben je een dief van je eigen portemonnee als je de koopjes laat liggen, maar soms heb ik wel moeite met de concurrentiestrijd die daarbij hoort.

Vroeg opstaan is een must. Nu is dat voor mij gelukkig geen probleem en vaak ga ik, na aanvang van school direct op pad om mijn geplande boodschappen in te slaan. Zo ontdekte ik onlangs de enorme koopjesdrift van de doe-het-zelver. Een leuke aanbieding trok blijkbaar veel aandacht en omdat ik er toevallig al vroeg was, was ik getuige van de aanvalstactiek van de doorgewinterde koopjesjager. Langzaam schuifelden ze richting de nog gesloten toegang, om volledig door te slaan op het moment dat de deuren geopend werden.
Met verbazing en plaatsvervangende schaamte, heb ik mijn voordeel zelf nog net kunnen behalen. De schappen leeg en een lange rij bij de kassa.

Wat ben ik blij dat Nederland ook vrijgevig is. Zuinigheid is mooi, maar delen maakt de mens toch een heel stuk aangenamer in de omgang. 

 

Postiljon 31-03-2011

 

Geef een reactie

