Maartsig

 

Het is een feit dat in het leven, het kwaad een schaduw werpt over alle goede dingen. Toch kent deze wisselwerking ook een keerzijde. Woede en verdriet blijft veelal langer hangen dan plezier en in sommige gevallen doet geluk juist het verdriet vergeten . De geboorte van een kind maakt emoties los die ervoor zorgen dat een zware bevalling en zwangerschap in een ander daglicht komen te staan.

Bij verdriet ligt dat vaak wel anders. Het verlies van een dierbare veroorzaakt een soort pijn, die als een golfbeweging steeds terugkeert op momenten dat geluk de boventoon lijkt te voeren. De pijn in het hart ebt veel langer na en kan zelfs littekens veroorzaken die nooit zullen vervagen.

De maand maart is voor mij persoonlijk een maand van pieken en dalen. Het is de maand waarin ik zes jaar geleden te horen kreeg dat ik ziek was en de maand dat ik, in datzelfde jaar, plotseling afscheid moest nemen van mijn moeder. Maart is ook de maand dat de lente aanbreekt en het eerste voorjaarszonnetje mijn hart verwarmt.

De vreugde om het nieuwe seizoen helpt bij het verzachten van de pijn en het verdriet overschaduwd de momenten dat ik geniet van de eerste uurtjes die ik in mijn voortuintje door kan brengen. Het dubbele gevoel stemt mij soms vrolijk en verdrietig tegelijk. Het is maart.

De golfbeweging van gevoelens, maakt me soms zeeziek, maar omdat ik inmiddels wel zeebenen heb ontwikkelt, weet ik me staande te houden. Soms wat wankel en soms vol zelfvertrouwen. Ik besef namelijk ook welke waarde de schaduw die over mijn geluk valt heeft. Het biedt verkoeling als het te heet wordt en leert me gelijk dat geluk iets is dat je koesteren moet.

De keerzijde van pijn is ook de les die je krijgt in de waarde van het leven en die les overschaduwd uiteindelijk alles.

Ik voel me maartsig, zoals elk jaar in maart.  

 

Postiljon 24-03-2011

 

Geef een reactie

