Figuurzagen

 

Ter aanvulling van het vaste lesprogramma op de school van mijn dochter,  biedt de school periodiek speciale techniekochtenden aan. Deze ochtenden zijn gevuld met een verzameling opdrachten en proefjes die aansluiten bij de fase waar een groep zich in bevindt. Het zijn opdrachten die de motoriek van de kinderen op de proef stelt of de kinderen omtovert tot beginnende wetenschappers. Om ochtenden als deze in goede banen te leiden, maakt de school gebruik van hulpouders en daar start mijn rol in het proces.

Om half negen worden alle taken verdeeld en krijg ik de eer om de opdracht ‘Figuurzagen’ voor mijn rekening te nemen. Gelukkig ben ik vrij technisch, maar het inspannen van de triplex plaatjes, stelt mij toch voor een behoorlijke uitdaging. Schoolbankjes zijn niet berekend op bankschroeven en ook de hoogte van de tafeltjes veroorzaakt een kleine hindernis. Het duurt dan ook eventjes, eer ik de handigheid en ervaring heb, voor een goede uitleg aan de toekomstige kunstenaars.

De vorm die gezaagd moet worden is grillig en de plaatjes zijn wat aan de dunne kant. Dit is het moment dat de creatieve geest van de kinderen op de proef te stellen. Met de tong uit de mond en in gevecht met de grote figuurzaag, wippen ze op en neer op hun stoeltjes, om uiteindelijk tot de ontdekking te komen dat het beter gaat als ze op hun knieën op de grond gaan zitten. Teveel kracht zetten, kost inspanning en kan het zaagje doen breken. Scheef zagen geeft veel splinters en  gaat ten koste van de tijd die ze gekregen hebben.

Het verschil in techniek en motoriek van de kinderen wordt zichtbaar en daar waar het gebrek is,  steekt juist de inventiviteit de kop op. Zoveel kinderen, zoveel verschillen en het is  leuk om te ervaren hoe ieder kind een eigen talent heeft ontwikkelt.

De techniekochtend is bedoeld voor de kinderen, maar ook voor mij weer een zeer goede les.

 

Postiljon 03-03-2011

 

Geef een reactie

