Mama’s zijn nooit ziek!

 

Met een schrale neus door het snuiten en een paar rooddooraderde ogen, til ik mijn kleine ventje uit bed. Elke spier in mijn lichaam doet pijn en ik voel spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Ik heb het warm en koud tegelijk en zelfs de aanraking van mijn huid bezorgd me een pijnlijke rilling die tot diep doordringt.

Voor het eerst sinds jaren ben ik geveld door een griepje, maar mijn moederschap belemmert mij om er aan toe te geven. Aan mijn dochter kan ik nog wel uitleggen dat ze voor deze ene keer zelf haar brood moet smeren, maar een dreumes van twee vraagt dezelfde aandacht als anders. Hij is niet te programmeren en verwacht gewoon de zorg die hij van zijn moeder gewend is te krijgen.

Het liefst zou ik in mijn bed kruipen en mij verstoppen onder de warme deken. Ik verlang naar rust en zou graag in het donker liggen, maar mijn verantwoordelijkheidsgevoel schreeuwt in mijn verstopte oren. Ik moet mijn gezin draaiende houden en kan mijn kinderen niet aan hun lot overlaten.  

De was kan misschien wel een dagje blijven liggen en mijn man steunt mij door de noodzakelijke boodschapjes in huis te halen. Zodra mijn dochter naar school is, beperkt mijn verantwoordelijkheid zich alleen nog maar tot het aankleden van mijn jongste, maar zelfs die taak lijkt een onneembare vesting. Voor één dag lopen we dus maar gewoon in pyjama door het huis. Mijn zoon zijn dieet bestaat voor deze ene dag uit koekjes en bananen en samen kijken we een beetje televisie vanuit het grote bed in de slaapkamer.

Door toch een beetje toe te geven aan het griepje, hoop ik dat de schade aan mijn gezin beperkt blijft en ik morgen weer fit genoeg ben om de rommel van vandaag een beetje op te ruimen. Mama’s zijn nooit ziek, maar helaas ook niet onverwoestbaar.

 

Postiljon 20-01-2011

 

Geef een reactie

