Prikkelbaar

 

Ieder mens heeft zijn eigen kleine afwijkingen en angsten. Het kan iets kleins en onschuldigs zijn, maar het kan ook een leven beheersen. Zelf word ik onpasselijk van gekras van een vork op een bord en de geur van mandarijnen maakt mij misselijk. Dit laatste is veroorzaakt door een onschuldig jeugdtrauma. Ik kreeg namelijk mijn gehele lagereschooltijd elke dag twee van deze vitaminebommetjes mee voor de lunch. Ik heb gesmeekt om een alternatief, maar mijn moeder vond dat ik me aanstelde en bleef stug volhouden dat ik de smaak ooit zou gaan waarderen.

Een andere angst, die ik al vanaf prille leeftijd heb, is de angst voor naalden. Geprik in mijn lijf roept weerstand op en ik krijg de neiging om hard weg te rennen, zodra het scherpe puntje mijn kant op wijst.

Anders dan met de mislukte mandarijnentheorie, lijkt het erop dat een overdosis aan blootstelling mijn angst voor het prikken toch wat heeft getemperd. De grote hoeveelheden naalden in mijn lijf, de afgelopen jaren, hebben mij geholpen om van mijn grote angst een wat kleinere angst te maken.

Totdat ik ook deze theorie weer op de proef mag stellen. Voor een onderzoekje moet ik deze week wat bloed afgeven. Ik ben lastig te prikken, dus ik maak gebruik van de prikpost in het ziekenhuis, zodat er wat meer keus is in ervaren prikkers. Dat blijkt een verstandige beslissing want pas bij de derde kandidaat en vijf naalden verder, is het bingo en loopt mijn bloed de buisjes in.

Ik voel me net een vergiet, als ik met alle opgeplakte watjes en een verzameling blauwe plekken weer naar buiten loop. Ondanks de pijn ben ik trots op mezelf. Ik heb me vijf keer laten prikken, zonder weg te rennen.

Mandarijntjes blijven vies en naalden vervelend, maar ik heb mijn moeders theorie toch eer aangedaan. De aanhouder wint en daarmee heb ik het prikken van mijn lijstje kunnen schrappen.

 

Postiljon 13-01-2011

Geef een reactie

