Lichtparadijs

 

Elk jaar weer, zodra de Sint zijn terugreis naar Spanje heeft aangevangen,  schuifel ik naar de garage om daar te snuffelen tussen de dozen met fotoalbums, winterjassen en andere bewaar-waardige-snuisterijen.  Het is een korte reis langs herinneringen en momenten van bezinning. Ik vraag me steeds weer af of het geen tijd is om de dozen eens uit te zoeken, totdat mijn doel in zicht komt.

Drie dozen vol ballen, lichtjes en papieren kerstklokken. Mijn hart gaat sneller kloppen bij de aanblik van deze dozen omdat ik weet dat de tijd is aangebroken om helemaal los te gaan. Ik vergeet mijn voornemen om de garage op te ruimen en haast me met de dozen naar boven. Daar start ik met mijn voorgenomen missie om ons huis om te toveren tot een klein sfeerplaatje.

Het begint met het opzetten van de boom. Ik heb mijn witte kunstkerstboom al jaren en met de rode lampjes en ballen, voldoet hij niet bepaald aan de standaard. Hij is een tikkeltje fout, maar dat is juist ook zijn charme.
De keuken hang ik vol met klokken en op de tafel ligt een schaal met lampjes in de vorm van kleine Kerstmannetjes. Langs het keukenraam span ik een bontgekleurde streng met lichtjes en zelfs de afzuigkap moet eraan geloven.

Het is koud buiten en de wegen zijn al wekenlang glad en soms onbegaanbaar. Binnen is het warm en de komende tijd verwarm ik mijn huis extra met de sfeer van kaarsjes. Versiering is daarbij slechts een toevoeging want de gezelligheid komt eigenlijk vanuit de mensen die ons huis bewonen. De versiering  helpt ons herinneren aan het belang van samenzijn en brengt ons als gezin even nog wat dichter bij elkaar. Hoe mooi de boom ook is; mijn gezin is de enige echte versiering van ons huis.

Het zijn de lichtjes in de ogen van mijn kinderen, die de lampjes in de boom pas echt doen fonkelen.

 

 

Postiljon 16-12-2010

Geef een reactie

