Mijn broer en ik

 

Gisteren ontving ik het bericht dat mijn broer in de bak zit. Hij is niet onschuldig, maar heeft ooit keuzes gemaakt, waar hij de rekening nu voor gepresenteerd krijgt. Mijn lieve, zachtaardige broer is ingehaald door zijn verleden , nu hij er net voor had gekozen om zijn heden door te brengen op de plek waar zijn oorsprong de grond raakt.

We hebben dezelfde wortels en schelen slechts twee jaar, maar ondertussen leven we in twee verschillende werelden. Het is alsof onze ouders twee dezelfde stekjes hebben geplant, die zijn uitgegroeid tot twee verschillende gewassen, ondanks de gelijke verzorging. Onze wortels raken elkaar, maar wat boven de grond groeit, gaat elk zijn eigen weg en ontwikkelt zich op eigen wijze.

Onze takken komen op sommige plaatsen samen en bij storm bieden we elkaar beschutting. We gunnen elkaar het licht en geven de ander schaduw wanneer het te heet wordt. We zijn samen één en toch halen we onze energie uit andere voedingsbronnen.

Mijn broer en ik. Verbonden door wortels en bloedband.

Nu hij na al die jaren zo dichtbij is, doet het pijn dat hij zo onbereikbaar is. Ons contact was niet intensief, maar wel intens op de plaatsen waar onze takken elkaar raakten. We hoefden elkaar niet dagelijks te spreken, omdat we wisten dat het altijd kon. We hoeven elkaar niet uitleggen waarom we keuzes maken, maar we begrijpen elkaars beslissingen.

De steun uit zijn eigen wereld houdt hem op de been en ik ben blij dat hij zichzelf goed geworteld heeft. Ik heb respect voor hem als persoon en ben trots op de manier waarop hij zijn leven waarde geeft. We mogen dan allebei een andere weg zijn ingeslagen; het is meer dan duidelijk dat we dezelfde oorsprong hebben. We zijn allebei vechters en putten onze kracht uit de grond die we samen delen.

Mijn broer en ik…

 

 

 

Geef een reactie

