Glazen huis

 

In de gang naar mijn keuken staat een vitrinekast. Het is een kast die ik uit het huis van mijn moeder heb meegenomen en inmiddels een ware schatkist. Soms sta ik eventjes stil voor de kast om alle schatten te bewonderen.

Op de bovenste plank staat een verzameling bronzen beeldjes die mijn oma gemaakt heeft. De twee planken daaronder, staan vol met het werk van mijn moeder. De vrouwelijke figuren hebben grote voeten en fijne gezichtjes. Ze zijn zo kenmerkend en vertellen veel over hoe mijn moeder in het leven stond. Tussen de beeldjes ligt de deksel van de urn waar haar as ooit in zat. In het metalen plaatje staan haar namen, een nummer en de datum van haar crematie.

Een plank lager toont drie piepkleine schilderijtjes. Ze zijn gemaakt door mijn beste vriendin en ik heb ze gekregen voor mijn huwelijk en de geboorte van onze zoon. Twee van de schilderijtjes zijn met een slotje aan elkaar verbonden en staan symbool voor de verbintenis tussen mij en mijn man. Om de schilderijtjes heen, liggen verschillende geboortekaartjes. Zelfs die van mijn moeder ligt ertussen en achterin staat het geboortetegeltje van mijn man.

De twee onderste planken van de vitrinekast zijn gevuld met herinneringen. De eerste schoentjes van mijn man, mijn dochters melktandjes, het bloesje dat ik op mijn geboortedag droeg, de eerste werkjes van de kinderen en een paar gewonnen prijsbekers van de honden.

De hele kast is gevuld met dat wat ons als gezin heeft gemaakt.  Alles wat er staat is waardevol en tegelijkertijd niet in waarde uit te drukken. Het zijn onze “roots” in een glazen kast. Elke plank een eigen verhaal en elk voorwerp een eigen geschiedenis. De inhoud van de kast vertelt een verhaal over liefde, vriendschap en over de wortels van ons bestaan.

Ons leven in een glazen huis. Kwetsbaar, maar veilig opgeborgen in de kast op de gang naar de keuken. 

 

Postiljon 04-11-2010

 

Geef een reactie

