Assepoester

 

Ondanks dat ik veel uit het leven haal, is mijn leven niet flitsend of glamourous. Ik werk vanuit huis, schrijf, breng kinderen naar school, doe het huishouden en verschoon luiers. Ik werk parttime in een tankstation en ben vrijwilligster op een hondenschool.

Mijn dagelijkse werkzaamheden vragen niet om mooie kleren en in de regel voel ik mij het prettigst op mijn slippers en in een makkelijke spijkerbroek. Ik ben praktisch ingesteld en heb voldoende zelfvertrouwen,  maar soms zijn er gelegenheden die vragen om een kleine metamorfose.

Wanneer we verwacht worden op de uitreiking van de Pink Ribbon Award en ik ook nog eregast blijk te zijn, heb ik een beetje spijt van mijn beperkte keuze in mijn garderobe. Een zoektocht naar een geschikte jurk, leert mij dat de etiquette voor zo’n gelegenheid veeleisend zijn. Ik leen uiteindelijk een jurk van een vriendin en voor deze gelegenheid ga ik met poedertjes en haarlak in de weer.

Klaar voor de avond, vertrekken we in onze praktische stationwagen richting Amsterdam en daar wacht ons een bijzonder onthaal. Ik geef een interview voor commerciële televisie, bewandel de roze loper, poseer voor de pers en deel de ruimte met half bekend Nederland. Niemand minder dan Glennis Grace zingt mij persoonlijk toe en heel eventjes sta ik in het middelpunt van alle belangstelling. Ik ben stoer en glamourous en begeef me tijdelijk in een wereld waar velen van dromen.

Dan komt er een einde aan de avond. Wiebelend loop ik op mijn pumps over de ongelijke bestrating. Ik doe mijn schoenen uit en laat de roes nog heel eventjes doorwerken. Even twijfel ik nog of ik een schoen zal achterlaten om het sprookje compleet te maken. Morgen begint het normale leven weer. Dan kan ik weer luiers verschonen en mij bezighouden met aardse zaken. Toch ben ik graag Assepoester. Het sprookje duurde kort, maar heeft mij wel geleerd hoe bijzonder mijn leven is; ook zonder glamour.

 

Postiljon 07-10-2010

 

Geef een reactie

