Kleur bekennen

 

In oktober kleurt Nederland roze. De blaadjes vallen van de bomen en de lintjesregen barst los .Daarbij wordt geen gelegenheid onbenut gelaten om aandacht te vragen voor het belang van bewustwording. Tegelijk met de regen, barst elk jaar weer de discussie los over de overdaad aan commercie die bij de campagne komt kijken. Sponsors varen wel bij het imago van het lintje en de detailhandel lift vrolijk mee op de hype die ontstaat.

Is al deze aandacht wel terecht en wel aan het juiste adres geadresseerd? Zijn het niet de slachtoffers van borstkanker die aandacht verdienen en is het wel eerlijk dat slachtoffers van andere vormen van kanker deze aandacht niet krijgen?

Deze vraagstukken houden ook mij elk jaar weer bezig en ik zie de borstkankermaand dan ook met een dubbel gevoel tegemoet. Ik bewonder de initiatieven, maar voel ook schuld over de ongelijk verdeelde aandacht. Verdient niet gewoon iedereen die met kanker te maken krijgt een lintje? In mijn ogen is iedereen die strijdt tegen deze vreselijke vijand per definitie een oorlogsheld. Slachtoffer of naaste, winnaar of verliezer!

Soms is commercie noodzakelijk om doelen te bereiken. Aandacht voor kanker blijft belangrijk en geld voor onderzoek is daarbij van cruciaal belang. Als ik dit doel steun, door het lintje te dragen, dan doe ik dat met liefde en trots.

Maar voor mij staat het lintje voor meer dan commercie. Het is het lintje dat ik draag voor iedereen die de vijand trotseert en voor iedereen die de littekens voor altijd tot diep in het hart zal blijven voelen. Zij die na oktober nog dagelijks geconfronteerd blijven met de gevolgen van kanker. Zij die, net als ik, het hele jaar door moeten vechten; ook als er weer nieuwe blaadjes aan de bomen groeien.  

Ik trotseer de commercie door te vragen welk deel van de opbrengst het doel daadwerkelijk steunt. Zo kan ik met een goed geweten blijven steunen en mijn eigen omgeving bewust blijven maken. Ik draag mijn lintje voor iedereen en met net zoveel trots als de littekens die ik eronder verberg, omdat die het bewijs zijn van mijn overwinning.

Ik beken kleur en kies voor roze, maar blijf toch steeds weer opnieuw benadrukken voor iedereen die een steentje wil bijdragen:

 

Koop gerust, maar laat je goed informeren en koop vooral heel bewust!

 

Geef een reactie

