Belastingleed

 

“Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” Een bekende slogan, die we allemaal wel kennen. Makkelijker? Nou, daar zijn de meningen over verdeeld!

De laatste paar weken ben ik druk bezig met het inhalen van wat achterstallige administratie en dat bezorgd mij aardig wat hoofdbrekers. Het grootste struikelblok in deze klus, is toch wel de belastingdienst en daarbij galmt de slogan hinderlijk door mijn hoofd. Aanslagen en toeslagen liggen keurig op een stapeltje en hoe langer ik er naar kijk, hoe ingewikkelder het lijkt te worden. Als ik de brieven op datum sorteer, stuit ik op een aantal exemplaren die dezelfde dag verstuurd zijn, maar elkaar behoorlijk tegenspreken. Volgens de eerste brief moet ik flink betalen en de volgende brief belooft een teruggave. De één is definitief en de andere voorlopig, maar een derde brief weerlegt beide conclusies.  Hoe dieper ik spit, hoe vaker ik mijn wenkbrauwen frons. De belastingjaren lopen kriskras door elkaar en mijn saldo schommelt als een vissersboot op volle zee tijdens een fikse najaarsstorm.

Ik besluit de belastingdienst te bellen voor en afspraak, maar dat blijkt telefonisch niet mogelijk. In een brief licht ik mijn vraagtekens toe en sluit af met het verzoek om hulp. Binnen zes weken moet de afspraak een feit zijn. Ik tel ruim zeven en het is nog steeds stil aan de overkant. De blauwe enveloppen zijn duidelijk nog niet op, maar de inhoud brengt geen verlossing. Nieuwe berekeningen brengen slechts uitbreiding van de onduidelijkheid en ik zoek verder naar een oplossing. Met wat gegoole kom ik uit bij HUBA en via de email vraag ik de beloofde hulp aan. Ook dit verzoek is tegen dovemansoren gericht en terwijl mijn mailbox zich vult met allerlei spam en persoonlijke berichtjes, blijft elke reactie uit.

Wanhopig doe ik een poging om toch zelf wat orde op zaken te stellen, als mijn oog plotseling valt op een foldertje dat als bijlage bij één van de laatste aanslagen heeft gezeten. Het is de Wegwijzer Toeslagen, waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe te handelen en hoe de aanslag te controleren. Op de achterkant van het foldertje staat met grote letters:  “Wij helpen u graag”. Mijn wenkbrauwen schieten ditmaal tot aan mijn haarkruin. Wie bedenkt toch die slogans van de belastingdienst en toeslagen?

Ze maken het dus niet makkelijker, maar onbedoeld wel leuker want de absurde beloftes werken mij zo langzamerhand behoorlijk op de lachspieren! 

 

Postiljon 02-09-2010

 

Geef een reactie

