Ik ben twee en ik zeg…

Wil je een boterham? Nee! Wat te drinken dan? Nee!Zullen we even buiten gaan zitten? Nee!Gaan we zo boodschappen doen? Nee!Maar we gaan met de fiets. Fiets? Nee!
Ben je soms een beetje moe? Nee! Ishet misschien tijd voor een middagdutje? Nee!Eventjes slapen, even lekker naar je bed. Bed?Nee!
Dan gaan we eerst boodschappen doen en daarna lekker slapen. Is dat een idee?

Nee,nee, nee!

Gaan we vanmiddag eventjes naar de speeltuin? Nee! Zullen we onderweg dan het oudebrood aan de eendjes voeren? Nee!Maar de zon schijnt en het is hartstikke lekker buiten. Spelen met anderekindjes en van de glijbaan; heb je daar dan geen zin in? Nee!

Ook goed hoor, dan gaan we nu eerst de fietspakken. Doe jij je jas even aan? Jas?Nee! Jawel want zo warm is het ookweer niet. Niet!
We kunnen beter opschieten. Nee! Maarstraks komt je zus uit school en dan gaan we wat eten. Eten? Nee! Echt wel! Ennu, hup, je jas aan, anders komen we strakjes nog te laat. Jas aan en mee naarbuiten; ga je mee?

Nee,nee, nee!

Wat zal ik vanavond eens voor het avondeten maken,spaghetti of pannenkoeken? Koek?Misschien maak ik wel een frisse salade, vindt je dat lekker? Nee!
Kom, mijn lijstje is klaar. Na de lunch ga je slapen en als je wakker wordt,gaan we wat gezelligs doen. Dan hebben we tijd totdat je zus weer uit schoolkomt. Wat dacht je van een wandelingetje? Niet!Niet wandelen dan? Even de stad in en een ijsje eten? IJs?
Ja, dat wil je wel natuurlijk, maar dan gaan we nu wel eerst op de fiets.  Mamahoudt het stuur vast, anders vallen we. In je stoeltje nu en niet met de belspelen. Spelen? Niet?Nee!

Oké, oké, ik weet het nu wel. Je bent nu twee enje denkt dat de hele wereld om jouw draait. Je woordenschat is nog beperkt ener is één woord dat je perfect beheerst. Onze dagelijkse communicatie bestaatuit een simpel vraag- en antwoordspelletje. Ik vraag en jij laat je leeftijdgelden. Op elke vraag hetzelfde antwoord. Niks verrassends en soms frustrerend.Ik kan er wakker van liggen of het nemen zoals het is. Je bent twee en dan zegje nu eenmaal gewoon op alles volmondig NEE!


Postiljon 02-07-2010

Geef een reactie

